Naar Waitomo - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Naar Waitomo - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Naar Waitomo

Door: Leo en Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

04 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Waitomo Caves

Zondag, 3 maart:
Ons bezoek aan Rotorua zit erop. Vandaag gaan we naar Waitomo, naar de glowworm grotten. Maar eerst rijden we naar Matamata waar Hobbitton ligt. Het stadje van de Hobbits in de Shire. Voor degene die niet weten wat Hobbits zijn, hebben dan alle films gemist van de "Lord of the Ring" en de film "de Hobbit". Tevens hebben diegenen de boeken van Tolkien niet gelezen. Dit is de enige locatie die overeind is gebleven omdat de boer zei laat maar staan, ik vind het wel leuk. Nu is het een enorme toeristische attractie en bij de boer stroomt het geld binnen. Ik denk dat ze achteraf gezien spijt als haren op hun hoofd hebben gehad dat ze de andere locaties hebben afgebroken want ook dat zouden trekpleisters zijn geweest. Net als op andere locaties durven ze hier ook prijzen te vragen voor de entree. 75 Dollar voor 2 uur, dat is 50 euro, de Efteling is goedkoper.
Maar net als ik willen alle fans van voornoemde films dit zien en betalen dan ook. Het dorpje is duidelijk herkenbaar en alle fragmenten van de film die hier opgenomen zijn zie je weer terug op je netvlies. Het was wel genieten en ik heb dan ook ruim 100 foto's gemaakt. Na dé rondwandeling, uiteraard wel onder leiding van een gids, kwamen we aan in de "Green Dragon", de lokale pub, waar we nog een drankje (biertje) kregen aangeboden. Daarna zat het erop. Jenny was niet meegegaan en was achtergebleven in Matamata. Jenny heeft niets met de Hobbits.
Na mijn terugkeer zijn we op weg gegaan naar Waitomo. We rijden nu niet meer via achteraf weggetjes maar via de hoofdwegen. Het rijden hierover is meer ontspannen. Tegen 18.00 uur kwamen we aan in Waitomo. Hier blijven we een nacht. Hoe de grottentocht is geweest dat lezen jullie morgen.

Maandag 4 maart.
Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan want we wilden de rondleiding van 9 uur hebben bij de grotten. Leo had gister de kaartjes al geregeld en de grotten waren niet ver van de camping. We waren op tijd en het werd een privé rondleiding, we waren maar met z'n tweeën. Eerst kregen we alleen druipsteen en fossielen te zien, maar dat we verder naar beneden gingen kregen we de gloeiwormpjes te zien. Helaas mochten er geen foto's genomen worden, Leo was gelijk teleurgesteld. We mochten ook nog een speciaal afgezet gedeelte bezoeken waarvan de gids vertelde dat het alleen bij de eerste rondleiding was. Er waren daar ook stukken afgezet omdat er onderzoek naar gedaan werd, zij had ook geen idee waar naar. Dat we in het stuk kwamen waar de gloeiwormpjes zaten leek het net een sterrenhemel. Heel mooi. Op een ander stukje konden we zien hoe ze echt leven, ze laten een draad, variërend van 10 tot 30 cm, naar beneden zakken net als van een spinnenweb. Het is de bedoeling dat hier insecten aan blijven kleven. Insecten komen tenslotte naar het licht. Als zo'n sandfly aan de draad blijft plakken haalt de gloeiworm de draad binnen en eet de sandfly op. De gloeiwormpjes leven zo'n 9 maanden in de grot en daarna verpoppen ze tot vlieg. Als vlieg hebben ze als enige doel eitjes te leggen zodat er weer gloeiwormpjes komen. Die draden die naar beneden hingen was een heel mooi gezicht, we hebben er een kaart van gekocht. Het laatste stuk door de grot ging per boot, gloeiwormen houden van nattigheid. Het was de moeite waard om te bekijken maar we waren blij dat we niet de combinatie entre gedaan hadden om ook de druipsteen grotten te zien. Na een kopje cappuccino zijn we gaan rijden naar Orewa, dit ligt 30 km ten noorden van Aukland, hier gaan we een dagje aan het strand liggen als de zon schijnt. Vandaag is het zwaar bewolkt maar niet koud, nog steeds blote benen weer. Hopen dat het morgen weer zonnig is.

• 04 Maart 2013 - 10:06

Alie En Peter:

jullie maken werk van je verslagen, het is een genot om ze te lezen. Soms twe of meer per dag en dan weer eendag wachten en uitkijken tot er weer een komt.
    Orewa hebben wij mooie herinneringen aan, camping aan de zee mooi wit strand en een leuk restaurant om met onze daar ontmoette Belgische vrienden van een goed glas wijn te genieten.

• 04 Maart 2013 - 14:05

Leonie:

Hoi Jenny en Leo,

Al een aantal weken geniet ik nu van jullie reisverslagen en ik zie nu pas de mogelijkheid om te reageren, beetje onnozel hè! Door al jullie verslagen krijg ik wel de behoefte om al deze dingen met eigen ogen te gaan zien, al zal ik dan mijn conditie eerst behoorlijk op moeten krikken. Vooral de hobbitstee lijkt me geweldig, want ik ben wel een hobbitfan. Daarom was het ook leuk om jullie verhaal over HongKong te lezen want daar ben ik zelf 2 jaar geleden geweest.

Hier in nederland begint het weer ook eindelijk wat beter te worden, de zon schijnt en de mensen worden meteen vrolijker. Als jullie over een paar weekjes weer terug zijn is het hier vast ook volop lente.

Tot die tijd: veel plezier en ook weer een goede terugreis.

groetjes, Leonie

• 06 Maart 2013 - 22:44

Ingrid, Edwin En Ezri:

Gaaf! We hebben de Hobbit helaas nog niet gezien. We wachten op deel twee en gaan dan voor de Marathon ;-)

• 09 Maart 2013 - 12:19

Lenie En Jacques:

Net terug van canarische eilanden, dus even inhaalslag maken van jullie reis.Moet zeggen jullie maken er wel werk van, heel erg leuk om te lezen.Wat moeten jullie een enorme hoeveelheid informatie en beelden opnemen.Geniet ervan en fijne reis.Groeten uit een koud den Helder.