Miltenburg - Rothenburg o.d. Tauber - Reisverslag uit Rothenburg ob der Tauber, Duitsland van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Miltenburg - Rothenburg o.d. Tauber - Reisverslag uit Rothenburg ob der Tauber, Duitsland van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Miltenburg - Rothenburg o.d. Tauber

Door: Leo en Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

06 Juni 2018 | Duitsland, Rothenburg ob der Tauber

Zaterdag 2 juni: door Leo
Vandaag een rustdag gehouden in Kahl am Main. Staan daar op een camping vlak bij het water maar helaas weinig schaduw. De zon schijnt onerbarmelijk maar dat is altijd nog beter dan zware regenbuien met hagelstenen. Om de dag door te komen zijn we gefietst naar Seligenstad aan de andere kant van de Main. De stad is gesticht door een raadsheer van Karel de Grote. Hij liet er een groot Benedictijnenklooster bouwen met een grote Bedevaartskerk welke er nog steeds staan. Bij het klooster is ook een mooie tuin en de kroppen sla die er gekweekt worden kunnen ook gekocht worden. Er is ook een restaurantje waar mensen met een beperking werken, goede zaak en hier hebben we geluncht.
Rond de markt staan allemaal vakwerkhuizen wat gezellig aandoet. De Romeinen hebben Romeins Cohorte Castellum gebouwd en in de latere eeuwen heeft de stad zich ontwikkeld tot een handelsplaats. Wij zijn onze tijd daar goed door gekomen en Jenny heeft er zelfs nog 2 bolletjes wol gescoord om voor mij een paar sokken te breien. ‘s Avonds nog uit eten geweest, een heerlijke Duitse schnitzel en we waren onze rustdag goed door gekomen. Morgen weer op pad naar Miltenburg.

Zondag 3 juni: door Leo
Ivm de hitte zijn we vandaag op tijd vertrokken en zaten om 8 uur reeds op de fiets. Het was een prachtige dag en we konden heel veel in de schaduw fietsen wat erg aangenaam was. De afgelegde afstand was 56 km vandaag en we waren om 12.30 uur op de camping. We hadden dus eerste keus qua kiezen van de plaats. We staan aan de Main tegen het centrum aan van Miltenburg. Een prachtig stadje met een lange historie. We hadden tijd genoeg om het te bezoeken en op een terras een heerlijke “ Weizzen” te drinken.
En nu zit ik bij de tent ons verhaal te tikken terwijl Jenny de afwas doet. Morgen zijn we van plan om al om 7 uur te vertrekken. We gaan de heuvels in om uit te komen bij Bischofsheim aan de Tauber. Een nieuwe rivier om te volgen. De zwaarste klimmen willen we achter de rug hebben voordat de zon losbrandt. Ben benieuwd hoe het gaat met de aanhangwagen die achter mijn fiets hangt. Tot nu toe ben ik er niet weg van en het is hoogstwaarschijnlijk de eerste en laatste keer dat hij meegaat tijdens een tocht.
Zonnige groet uit Miltenberg,
Jenny en Leo

Maandag 4 juni, door Jenny;
Vanmorgen zaten we dus echt om 7 uur op de fiets. We hebben ander half uur nodig ‘s morgens dus om half 6 begonnen. We hebben besloten niet de klim route te gaan doen maar langs de Main door te fietsen tot Wertheim en daar de Tauber te gaan volgen. Alleen......dit is 17 km meer.
We zaten dus lekker op de fiets in alle vroegte. Misschien is dat ook wel een rede dat we een bordje gemist hebben, het was nog te vroeg. We fietsten langs een best drukke weg op het fietspad en dat leek niet echt op de “Main route”. Maar plotseling hield het fietspad op en moesten we de weg gaan volgen, dat viel even tegen en het ging ook best vaak op en later ook weer neer. Maar toch. We kwamen goed aan in Wertheim, ook al weer zo’n mooie stad. In plaats van koffie met wat lekkers hebben we zitten ontbijten op het stadsplein, lekker roerei, sinaasappelsap en cappuccino. We konden er weer tegen aan om de Tauber te gaan volgen. De Tauber is een stuk smaller dan de Main. Het fietspad werd ook best vaak nog net even over een heuveltje geleid. Maar als je door het open veld ging was het best lekker fietsen. Maar wat was het warm en met geregeld van die heuveltjes viel het niet mee. Bij een bankje zijn we even gaan zitten en hebben een kopje thee gedaan waar Leo voorstelde om in Tauberbischopsheim de trein te nemen naar Rothenburg. Het was nog 15 km naar Tauberbischopsheim en gedurende het fietsen hebben we besloten om een stuk met de trein te gaan. Dus op het station aangekomen met de fietsen stond er net een trein. Leo overlegd met de conducteur maar dan moesten we 4 keer overstappen, het was beter door te fietsen naar Lauda, wat een teleurstelling. Maar goed, wij naar Lauda en Leo naar het loket want met de kaartautomaten kwamen we er ook niet uit. Het werd eerst de trein naar Wurstburg, daar overstappen naar Steinach en daar overstappen naar Rothenburg. Om 14.50 ging de trein. Nou, toen begon het. Waar zal het fietsen gedeelte zijn van deze intercity? Wij stonden aan de verkeerde kant, dus de deuren gingen weer dicht en de trein reed weg. Een uur wachten op de volgende en hopen dat het fiets gedeelte dan weer aan de voorkant zou zijn. Leo ging nog even vragen aan de conducteur van de trein die er stond of zo’n zelfde trein weer zou komen, het kon van alles zijn dat wisten zij ook niet. Maar hun trein ging ook naar Wurstburg, was alleen de stoptrein, dus wij alles in geladen. Al met al was er in Steinach geen lift dus moesten we de tassen en de fietsen en de aanhanger van het ene naar het andere perron brengen. Het lukte gelukkig binnen de tijd.
In Rothenburg aangekomen zijn we via de supermarkt en een stukje stad naar de camping gefietst waar het leek of we op een NL veldje stonden.
We hebben een leuk gesprek gehad met onze buren, een man van 78 die nog in een tentje sliep en tijdens de oorlogsjaren in ‘t Zand gewoond heeft en familie had in Den Helder. We wisten dat langs een stuk van de Tauber rivier de Romantische route loopt. Van deze meneer weten we dat deze route ontstaan is na de oorlog en dat dit gebied niet gebombardeerd was.
We zijn op tijd gaan slapen want de dag was best vermoeiend geweest. We blijven 3 nachten hier staan.

Dinsdag 5 juni, door Jenny;
Vanmorgen lekker uitgeslapen, daarna ontbeten in de schaduw. Onze buren waren al weg. Nog even een kopje koffie gedronken en daarna de was gedaan. Daarna zijn we naar Rothenburg gegaan, de camping is in Detwang. Rothenburg ligt op een heuvel en heeft nog oude stadsmuren en -poorten. Binnen de muren staat een RK kerk, een Jacob’s kerk. In Miltenburg troffen we dit ook al. En hier fietsten we ook al een poosje op de Jacobsroute.
Wat is het een bijzonder mooie stad. Overal van die mooie ouderwetse uithangborden, vakwerkhuizen, gezellige bloembakken en kinderkoppies als straatstenen. Dat fietste gister niet lekker met onze bepakte fietsen. Het viel vandaag nog niet mee om in de stad te komen, een behoorlijke heuvel waar niet tegenop te fietsen was. En dat we weg fietsten bij de camping zei Leo nog dat ik niet zo hard moest gaan want hij wilde niet zweten. Dat is dus niet gelukt. Maar goed, we hebben de kerk bezocht die erg mooi is en lekker door de straatjes gelopen. Ook op een terras lekker geluncht. Soms zie je best leuke dingen maar we hebben eigenlijk geen ruimte, dus is het alleen maar rondkijken. De stad is toch wel zo groot dat we niet alle winkelstraatjes gehad hebben. Het was wel genoeg. Nog wat boodschappen gedaan en terug naar de camping, heuvel af, alleen maar remmen. Lekker gezeten in de schaduw met een boek en breiwerk en niet te vergeten het verslag. Tot morgen.

Woensdag 6 juni, door Jenny;
Vandaag weer een heel relaxte dag gehad. Leo heeft wat aan de fietsen gepoetst, schoongemaakt en ingevet. Ik heb lekker zitten lezen en nog maar een wasje gedaan, het droogt zo lekker. Vanmiddag naar het stadje gegaan voor boodschappen voor het avondeten. Morgen gaan we er weer tegen aan, op de pedalen naar Gunhousen. We houden jullie op de hoogte. Groetjes uit het, nog steeds, zonnige Rothenburg.

• 06 Juni 2018 - 20:59

Karin:

heel verstandig dat jullie het kalm aan doen, warm weer en veel hellingen is een vervelende combi!! Morgen weer uitgerust verder fietsen, gelukkig hebben jullie tijd genoeg om in Wenen te komen. Mijn huis wordt nu geschilderd, knapt erg op. Wel moesten de poezen vandaag verplicht op slaapkamer bivakkeren, de bovenkant van de poort werd gedaan, hun looproute! Bergen aardbeien uit de moestuin, morgen maar weer plukken. groetjes Karin

• 06 Juni 2018 - 21:52

Lenie En Jacques:

Vandaag al jullie verhalen gelezen, toch wel spannend te lezen wat jullie zien en meemaken. Gelukkig hebben jullie de tijd en kun je de route aanpassen.
    Lijkt mij zeer interessant al steden te bezoeken en de romeinse grens te volgen en restanten tegen te komen.
    Wij zijn net terug van tien dagen Frankrijk, veel onweer gehad maar ook zonnige dagen.

Het gaat heel goed met jullie en dat is goed om te lezen.

Groetjes, Lenie en Jacques

• 07 Juni 2018 - 04:07

Nora:

Het 06.00u 7 juni en ik lees weer jullie reis verslag. Het is een hele tocht om in Wenen aan te komen. Lopen is toch weer anders dan een fiets tocht. Mogelijk zouden jullie toch is denken om met een camper op stap te gaan dan heb je veel vrijheid. Ik wens je een goede tocht naar Wenen en geniet van de tocht. Wil je Theo ook op deze lijst zetten. Nu Copier ik het verhaal en blijft hij ook op de hoogte. Zijn mail is theo.monire@gmail.com monire betekent welkom in de Afrikaanse taal. Wij zijn blij in Drente, de Bargerhoek op het naturisten camping. NUL afkorting van Niets Um't Lief op z'n Drents. Liefs van TheoNora.

• 07 Juni 2018 - 07:33

Theo Nieland:

Met veel interesse jullie verslagen gelezen. We zitten hier op camping Niks UM t Lief en hebben minder kleding te wassen. Het wordt vandaag weer een mooie dag. We genieten hier en blijven tot eind september met een intermezzo in augustus. Tot ziens en gegroet, Theo.

• 07 Juni 2018 - 13:05

John Breda:

Jullie doen het geweldig we zijn zeer jaloers.
    Zien graag jullie volgend verslag.
    Liefs groetjes ons.

• 07 Juni 2018 - 18:57

Gijs En Jolanda:

Leuk om te lezen zo n reisverslag.Al aardig wat gefietst.Lekker genieten van de omgeving.Fijne dagen nog met mooi weer .groeten Gijs en jolanda .

• 08 Juni 2018 - 11:43

Je Zusje Marja:

Ha Jenny, wat een belevenis met die treinreis tussendoor. Goed geschreven ook! Moest echt lachen achter de compu, zag het helemaal voor me. Ben lekker aan het meegenieten met jullie. Ben zelf uiteraard aan het werk!! Liefs van je zus uit Vlaardingen