Van Porto naar Santiago de Compostela naar Vidiago - Reisverslag uit Vidiago, Spanje van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Van Porto naar Santiago de Compostela naar Vidiago - Reisverslag uit Vidiago, Spanje van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Van Porto naar Santiago de Compostela naar Vidiago

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

23 Mei 2019 | Spanje, Vidiago

Maandag 20 mei
We hadden de wekker gezet op 7.15 uur om er zeker van te zijn dat we op tijd weg zouden gaan. Dat het ontbijt klaar was en Leo op internet zat zei hij “het is pas kwart voor 7”. Bleek de tijd van mijn telefoon die ik als wekker gebruik ons misleid te hebben. Nou ja, maakt ook niet uit, we moesten alleen wachten tot 8 uur om de camping te betalen. Dus kwart over 8 waren we onderweg.
Het viel nog niet mee om Porto uit te komen, er waren meer mensen onderweg, waarschijnlijk naar het werk, maar als je gewoon op je beurt wacht komt het best wel goed.
Het was een mooie weg, wel tol, maar dat schiet lekker op. De bergen werden wat minder maar de uitzichten waren weer bijzonder mooi. Je komt langs dorpjes waar alle huizen wit zijn en er in alle tuintjes groente groeit maar ook druiven. Of het wijndruiven zijn of gewone dat zie je natuurlijk niet. Het doet allemaal lief aan en is erg landelijk.
Na de grensovergang naar Spanje nemen we een tijdje de route National, op zich is dat mooi want je ziet veel meer maar het schiet niet heel erg op, veel rotondes en vaak een vrachtwagen voor je. We hebben het gewoon wat afgewisseld en dat was ook wel fijn. En zo kwam Santiago de Compostela steeds dichterbij. We zagen ook best veel Pelgrimeerden lopen met rugzak en we zagen de borden. In Santiago leidde de navigatie ons weer door een krap stijl straatje, maar dat stond ook in de beschrijving. De camping ligt tegen de helling maar het ging helemaal goed. Nadat we helemaal geïnstalleerd waren en thee gedronken zijn we op pad gegaan naar de supermarkt. Nou, het was een heel winkelcentrum en dan niet zoiets als wij in de Schoten hebben maar zoiets als Hoog Caterijne in Utrecht. Een H&M, Primark, Zara en veel Spaanse winkelketens. Drie verdiepingen, na anderhalf rondje zijn we naar de supermarkt gegaan, die was ook best groot. Gewoon de dingen gezocht die we nodig hadden en terug naar de camping.
Vandaag was het lekker weer maar niet zo lekker dat je ‘s avonds buiten kon eten. Morgen gaan we de stad hier bezoeken.

Dinsdag 21 mei
Vanmorgen rustig aan gedaan, het blijft toch vakantie. Dat ik terug kwam van douchen was de deur van de camper op slot, dus ik weer teug op zoek naar Leo. Die stond te praten met NL fietsers. Dus ik zeg “mag ik de sleutel”, Leo “ik heb ‘m niet op slot gedaan”. Ik: “ hij is wel op slot” nou ja, Leo dus mee en constateerde dat de bus echt op slot was. Alles binnen, telefoon, paspoort en de sleutels. Na even overleg ben ik de bus op geklommen en door het dakraam naar binnen gegaan. Een pak van ons hart kan ik wel zeggen, zag mijn geest al dwalen, wachten op mensen die de bus open konden maken. Op de een of andere manier was het knopje van de schuifdeur ingedrukt bij het naar buiten gaan, wel een puntje om goed op te letten, nu was het dakraam op de makkelijke stand.
Hierna konden we ons klaar maken om naar de stad te gaan. We zijn gaan lopen. Al snel zaten we op de Pelgrim route, metalen Jakobsschelpen in de weg. Op de kaart kon je heel duidelijk zien dat er een oud centrum is waar de Kathedraal staat. Er is een route met allemaal kerkjes, kapelletjes en kloosters, de meeste daarvan zijn in het oude centrum. We volgen alle Pelgrimages en komen uit bij de Kathedraal, een immens indrukwekkend gebouw. Het doet je best wat om te zien dat er zoveel mensen de tocht hier naar toe gemaakt hebben. Op het plein voor de kathedraal heb je ook het electoraat van de universiteit, het paleis van de aartsbisschop Rajoy en het hotel van de katholieke koningen.
We zijn nog wel in de kathedraal geweest maar deze wordt gerenoveerd en daardoor is er niet heel veel te zien maar wat je wel kan zien is prachtig. Een aantal gouden panelen. In 2022 nog maar eens terug als het klaar is.
In de oude stad rondkijken is erg leuk, veel winkeltjes, vooral voor souvenirs. Kleine straatjes met een richtingsverkeer, maar auto’s worden hoofdzakelijk geweerd.
We hebben de route van alle kapelletjes gelopen en toen was het wel genoeg en zijn we terug gelopen naar de camping waar we nog heerlijk in het zonnetje hebben gezeten. Er hupte een roodborstje rond en deze ging nog even zitten op mijn slipper die ik aan had, helaas geen foto, was wel leuk. Morgen gaan we weer door, richting Bilbao.

Woensdag 22 mei
Om 10 uur reden we de camping af, lekker op tijd. We gaan richting Bilbao maar rijden het niet in 1 dag. We hadden een camping bedacht iets na Gijon.
Het eerste stuk ging over een rode weg, gewoon 2 baans maar niet heel veel bochten en rotondes. Het voordeel van zo’n weg is dat je veel meer ziet van het land dan dat je over de snelweg gaat. Nu hadden we wel het plan om de snelweg te nemen maar onze padvinder vond dat je kon afsnijden en zo reden wij over de rode weg. De omgeving rond deze weg was veel bos en weide grond. Het zag allemaal erg groen en volgens mij betekent dat ook dat het geregeld regent. Hierna kwamen we wel op de snelweg en daar was het niet druk, het reed lekker. Mooie uitzichten ook, geregeld zagen we de Atlantische oceaan. Dat we bij de afslag voor de camping kwamen stelde Leo voor nog een stuk door te rijden zodat we morgen wat vroeger in Bilbao zouden zijn. Dus nog even op de camping app gekeken en iets gevonden in Villavisicosa. Wij er heen, en het is toch een plaatje. Twee km van de snelweg, aan de kust en achter je uitzicht op het Pikos gebergte. Vooral als je voor de camper zit en de zee hoort is al heerlijk. We hebben besloten hier 2 nachtjes te blijven. Morgen lekker rustig aan, beetje lezen, beetje breien, wasje draaien, camper poetsen, wandelingetje, we zien wel.

Donderdag 23 mei
Zo’n dagje lekker niets is ook wel weer eens lekker. Al is het wel jammer dat het geen strand weer is, al hadden we dat natuurlijk ook wel kunnen bekijken op de weer app. De was aan de lijn gehangen want er staat een lekker windje, zo droog dus. Met je vest aan kan je wel lekker buiten zitten, al zie je tegen het Pikos gebergte wel de donkere wolken botsen. Wat dat gaat doen gaan we zien, aan onze kant is het blauw met witte wolkjes.
Gisteravond hebben we nog naar de zonsondergang gekeken. Ja, in Den Helder kan dat ook maar moet je wel toevallig op het strand zijn en hier hebben we het mooi voor de deur. We hebben nog geprobeerd foto’s te maken zodat het lijkt of je de zon op je hand houd maar dat is niet heel erg gelukt.
Na de lunch zijn we gaan wandelen. Hier loopt ook een Camino, de noordelijke route. Het is een lekker pad en het gaat op en neer. Al snel wordt lopen met een vest aan te warm en binden we ‘m op de heupen. We komen langs koeien, schapen, geiten en ezels die achter een eenvoudig draadje staan. Ze hebben het niet zo goed als in NL, hier moeten ze het gras zoeken tussen de varens en andere planten. Na een uur komen we bij een natuur monument, De los Bufones de Arenillas. Hier heb je lucht gaten in de klif en eronder zit een holte. Door de stuwende werking van het water komt er bij heftig weer water uit de luchtgaten. Wij hoorde het water wel klotsen maar het is laagwater en erg rustig, dus geen spuitende kliffen.
Hierna zijn we weer lekker terug gelopen want tegen de bergen wordt het steeds grijzer en we hebben geen regenjassen mee. Straks gaan we eten in het restaurant van de camping, ben benieuwd of ze een vers visje hebben. Dat lezen jullie dan nog wel. Morgen op weg naar Bilbao.
Lieve groetjes van ons.

• 23 Mei 2019 - 19:15

Nora:

Wat weer leuke verhalen. Zijn jullie al langzaam
    Op de terug weg

• 24 Mei 2019 - 05:04

Peter:

Jullie zien veel en wij hebben een hoop (mooie verhalen)te lezen.

• 25 Mei 2019 - 07:49

Beek:

Hallo vakantiegangers,Zijn nog nooit in die omgeving geweest.Krijgen toch wel een beetje een indruk hoe het eruit ziet. Gelukkig dat je nog zo lenig bent.
    Groetjes Jan en Mary.

• 26 Mei 2019 - 20:33

Marianne Jonker:

Heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten!! Kus M.