Van San Sebastian naar Blois aan de Loire - Reisverslag uit Blois, Frankrijk van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Van San Sebastian naar Blois aan de Loire - Reisverslag uit Blois, Frankrijk van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Van San Sebastian naar Blois aan de Loire

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

02 Juni 2019 | Frankrijk, Blois

Maandag 27 mei
Vanmorgen rustig aan gedaan, de afstand zou niet heel groot zijn. We gaan naar Les Landes, net om de hoek ook aan zee. Het is nog steeds regenachtig weer. We hebben de route National genomen, dat houd onder andere in dat je bijna iedere km een rotonde hebt en blij bent als de navigatie zegt dat je er een hebt na 6 km. We hebben een camping uitgezocht in Vieux-Boucau les Bains. Dat we in de middag aankwamen was het af en toe droog. Het is een dorp aan de kust en de meeste mensen die hier komen willen graag branding surfen. We zijn ook even gaan kijken naar de zee. Er lagen 2 groepen in het water en de dichtstbijzijnde deden het ‘t best volgens ons. Die iets verder in zee lagen kwamen niet eens op de plank. Maar, er waren ook niet veel golven. Hierna weer lekker terug gegaan en een kopje thee gezet. Lekker knus in onze camper. Morgen hopen we op beter weer.

Dinsdag 28 mei
Vanmorgen na het ontbijt naar het dorp gegaan. We wilden langs de VVV voor een fiets kaar om te kijken of er een leuke route is om te fietsen. We werden vriendelijk geholpen en met kaart gingen we verder kijken in het dorp. Er was ook gezellig markt met best wat streekproducten. Het doet altijd wel gezellig aan. Hierna nog even verder rond gelopen want er is een groot aanbod aan winkels, veel kleding, strand spul en souvenirs. Hierna terug gefietst en geluncht.
Na de lunch bedacht op een rondje om het binnenmeer te gaan fietsen. Er zou een fietspad lopen volgens de kaart en dat was ook zo. Dit is een stuk van Frankrijk dat net zo lekker vlak is als NL. Onderweg dacht ik “ als je zou zeggen dat je in Schoorl in het bos fietst zou ik het ook geloven”, maar dat is niet zo maar daar lijkt het wel op. En net als bij ons in NL stond er ook een lekker windje, heen hadden we ‘m mee maar terug was het nog even flink trappen. Van het meer kreeg je niet heel veel te zien, het meeste ging door het bos en we kwamen nog door 2 dorpjes. Mooi fietspad was er hier. Al met al hadden we 29 km gefietst, lekker om weer even wat gedaan te hebben.

Woensdag 29 mei
Vanmorgen zijn we op tijd vertrokken en zijn we flink wat naar het noorden gereden. Mooi dat wisselende landschap. Deze keer van redelijk vlak naar weer flink golvend. Het was best aardig weer, in ieder geval droog. Aan het einde van de middag kwamen we op een kleine camping die we bedacht hadden, maar dat we aan de poort kwamen bleek deze pas 1 juni open te gaan. Deze mensen snapten er volgens mij niets van, je zorgt dan toch dat je met een lang weekend al open gaat. Maar goed, wij weer op de app gekeken en een stukje verder iets anders gevonden. Een dorpje met weinig maar gelukkig waren de boodschappen al gedaan. Een rustige camping met weinig vertier.

Donderdag 30 mei
Eigenlijk hebben we vandaag weinig gedaan. Uiteraard lekker gelezen, op internet de krant gelezen maar verder weinig. Op de camping stond een wasmachine die we mochten gebruiken, alleen hadden we het op D gezet en dat duurde heel erg lang. Andere mensen hadden blijkbaar ervaring en die kozen voor L, het korte programma. Hierdoor kon het fietsen wat we bedacht hadden niet doorgaan want dan moet je op tijd op pad gaan. Morgen een nieuwe kans, maar de was is gedaan en best schoon.

Vrijdag 31 mei
En inderdaad, vanmorgen na het ontbijt de fietsbroek aangedaan en shirt natuurlijk en zijn we op pad gegaan. Volgens de gps is het een route van 24 km en het brengt ons naar Sant-Suzanne. De route bracht ons erheen via mooie landbouw wegen waar weinig verkeer was. Het terrein was glooiend maar af en toe best wel een klimmetje, het fietste best lekker. Na 5 kwartier kwamen we ter plaatse en bleek het stadje klein Carcassonne te zijn. Er was een kasteel waar nog mensen woonde, een kerk, een stadsmuur en huizen die gewoon bewoont werden. Het zag er erg leuk uit. We hebben een heerlijke rond wandeling gemaakt en daarna op een terrasje tegenover de kerk geluncht. Bleek naast ons de mevrouw van het toeristen buro te zitten aan de lunch. Ze was al behulpzaam met de kaart want het was alleen maar Frans en dat gaat redelijk. Daarna hebben we nog een gezellig praatje gemaakt. Ze was verbaast dat we op de fiets waren, Fransen zijn dat niet zo gewend, al kwamen we op de terugweg nog best wat wielrenners tegen.
Na dit alles zijn we weer terug gefietst naar de camping wat ook weer lekker ging. Op de camping hebben we nog lekker in het zonnetje gezeten want het is prachtig weer geworden. Morgen gaan we naar Blois aan de Loire waar we zondag Jan en Marijke treffen, gezellig.

Zaterdag 1 juni
Vanmorgen alles weer ingepakt en vast gezet en op pad gegaan naar Blois. De ene dag heb je veel bochten maar vandaag hadden we best veel rechte wegen en zo dat je meer dan een km vooruit kon kijken al was het best gooiend. Het is weer een heerlijke dag. Na onderweg boodschappen gedaan te hebben was de camping weer makkelijk te vinden. Inchecken kon alleen niet tussen 12.30 en 15.30 maar de slagboom ging vanzelf open en je mocht een plaatsje uitzoeken. Er staan best wat bomen maar die waren al bezet. Gelukkig hebben we een luifel zodat je zelf wat schaduw kunt maken. We hebben ons lekker geïnstalleerd. Na half 4 zijn we gaan inschrijven en hebben gelijk nog even gevraagd of er wijn kastelen zijn. De meneer had een mooie kaart en ook een fietsroute erbij. Na wat speurwerk op internet zijn ze morgen wel open alleen tussen 10 en 12. Dat wordt een vroegertje en we moeten ook nog een stukje fietsen er voor. Wordt vervolgd zullen we maar zeggen.

Zondag 2 juni
Voor vanmorgen hadden we de wekker gezet, en wel om 7 uur. Het was een mooie dag, het zonnetje scheen al volop. Onze buurman sprak ons nog aan, zijn fietsen waren weg en omdat hij de onze niet meer zag, die stonden voor de camper, vroeg hij ernaar. Balen als je dat gebeurd, ik denk dat het wel elektrische zijn, die zijn nog al gewild, van die gewone daar hebben ze niet zoveel mee. Na het ontbijt zijn we gelijk op de fiets gestapt. De camping is aan de zuidzijde van de rivier en we konden via het hek zo het fietspad op. Het was een km of 6 tot Blois en je kon al snel de Romeinse brug en mooie oude gebouwen van de stad zien? Morgen gaan we er vast uitgebreid kijken nu fietsten we er alleen maar langs. We volgden de Loire rivier tot Onzain aan de noordkant, daar zat de wIjnmaker die we hadden uitgezocht voor een bezoek. We waren lekker op tijd zodoende keken we op het pleintje in het dorp of er ook een terras was waar koffie gedronken kon worden en gelukkig was dat er. Ik ging naar binnen om te bestellen en vroeg de man of hij ook koek erbij had. Hij vertelde dat de bakker verderop in de straat zat en dat ik daar wel iets kon halen. Zo gezegd zo gedaan. Dat ik terug kwam met 2 chocolade broodjes stond de koffie er al. Hierna zijn we naar de wijnboer gegaan.
Voor de deur van het bedrijf stonden wat oude klassiekers en best wat mensen. Er ging gelijk door mijn hoofd dat we hadden moeten reserveren maar dat was niet het geval. Er liepen ook mensen met dozen wijn de deur uit. Dat wij naar binnen gingen was er verder niemand en vroeg de mevrouw wat wij wilden. Ik legde uit dat ik een wijncursus volg en dat ik wijn wil proeven voor ik het koop. Ook vertelde ik dat ik geleerd had dat in dit gebied de Chenin-, Sauvignon- en de Cabernet Franc druif hier voornamelijk voor de wijn gebruikt werden. Uiteraard gebruiken ze ook nog andere soorten. De mevrouw schoof het door naar de meneer. We hebben 3 soorten rode wijn geproefd. Het waren alle 3 gemengde wijnen. De eerste was heel fruitig en licht van de Gemay druif met beetje Malbec en Cabernet Franc. De 2de was iets steviger en de 3de nog iets steviger. We hebben 3 flessen van de zwaardere gekocht en nog 3 flessen witte Sauvignon gekocht. De laatste hebben we niet geproefd, je moet tenslotte ook de 24 km nog terug fietsen. We hebben. Een leuk gesprek gehad, hij vertelde dat hij veel vanuit huis verkocht en aan vaste klanten en aan restaurants. Hij had geen distributeur voor NL. Als ik later veel van wijn weet is dat misschien nog eens iets wat ik zou kunnen doen.
De fietstassen hebben we qua spullen gewisseld en Leo had de doos met flessen en ik de fietspomp, gereedschap en het water. En zo zijn we terug gegaan naar de camping waar ik me eerst even heb afgespoeld want het was best warm.
Nu lekker zitten en de voorbereidingen voor het eten doen. Jan en Marijke komen straks en we hebben beloofd om nasi te maken met saté en boontjes.
Morgen verder.

• 02 Juni 2019 - 11:40

Nora:

Wat een wind hè en genieten van het goede weer
    Theo heeft een ander mailadres. Theo.moni33@gmail

• 02 Juni 2019 - 15:28

Erica:

Wat is het toch leuk om al die reisverslagen te lezen, dank jullie wel.
    Blijf van de mooie tocht genieten.
    Groet
    Erica

• 02 Juni 2019 - 18:30

Marjan Wildeboer:

Dag Leo en Janneke,
    Fijn weer van jullie te horen. Het was hier vandaag 2 juni 30 graden. En nu om 22.00 uur onweert het en er komen buien. Liefs tante Marjan.

• 03 Juni 2019 - 07:57

Jan En Mary:

hallo leo en Jenny.jullie leeker aan het fietsen en leuke dingen bekijken heb ik mijn verjaardag gevierd
    bij 30 graden.Jan had over de lijnen dekbedovertrakken gespannen. Toch nog een beetje schaduw.24 mensen over de hele dag. Vandag echte verjaardag uitrusten.Jullie nog fijne vakantie.
    Jan en Mary.