Vidiago naar Bilbao naar SanSebastian - Reisverslag uit San Sebastian, Spanje van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Vidiago naar Bilbao naar SanSebastian - Reisverslag uit San Sebastian, Spanje van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Vidiago naar Bilbao naar SanSebastian

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

26 Mei 2019 | Spanje, San Sebastian

Vrijdag 24 mei
Het plan was vanmorgen om om half 9 weg te rijden. Het was maar goed dat het niet gelukt was anders hadden we een half uur bij de receptie staan wachten. We wisten niet dat ze pas om 9 uur open zouden gaan. Gelukkig hoefden we maar een kwartier te wachten.
We waren dus best op tijd om naar Bilbao te gaan en dat verliep ook allemaal voorspoedig, al is 100 km hier toch anders als in NL. In Bilbao had onze padvinder weer het smalste, steilste weggetje gevonden naar de camperplaats. Die ging ik echt niet nemen. Dus op Google gekeken en zo de weg genomen. Wat er verkeerd staat ingesteld daar hebben we geen idee van.
Dat we geïnstalleerd waren hebben we gelijk de bus naar de stad gepakt, die ging iedere 10 minuten. Vanaf de camperplek hadden we een mooi uitzicht over de stad en we konden het Guggenheim museum al zien liggen, een stukje, er stond een toren van een bank voor.
De bus bracht ons naar het centrum en we moesten nog een stukje lopen naar het museum. In het museum kregen we een audiotoer mee in het Engels, het was goed te verstaan maar bij veel dingen hadden ze hele verhalen dus heb ik veel gekeken naar alle kunst. Er was een expositie van schilderijen van Gerhard Richter met zeegezichten, die vonden we erg mooi. We zijn ook over de permanente expositie gelopen maar de enige die mij wat zei was Andy Warhol, verder hing daar veel moderne kunst. Ook was er een expositie van Giorio Morandi en de oude meesters. Morandi begon in de jaren 50 te schilderen en deed vooral stillevens en die werden vergeleken met die van andere oude meesters. Het was wel weer leuk om een El Greco te zien hangen waarvan we in Toledo ook het een en ander gezien hebben.
Jenny Holzer exposeerde ook, ze schijnt heel bekent te zijn maar wij hadden er niet zoveel mee. We hebben het gezien. Ze doet veel met licht en teksten.
Wat we ook wel mooi vonden om te zien was The matter of time van Richard Serra. Dit zijn stukken metaal die zo zijn neergezet in een ruimte dat er een soort van doolhof is en gangen, het zag er wel bijzonder uit en nam veel ruimte in beslag. Het museum gebouw is heel bijzonder en ziet er futuristisch uit.
Hierna zijn we terug gewandeld naar de oude stad wat er druk en gezellig uitzag. We hadden bedacht om lekker uit eten te gaan maar als je vanaf half 12 rondloopt dan heb je niet veel zin om tot half 9 te wachten tot de keuken open gaat of je moet een hamburger bij de MC gaan eten. Zo zaten we lekker een wijntje te drinken in een cafeetje en raakten we aan de praat met een NL stel dat een stuk van de Camino had gelopen. Ze hadden het Pieterpad gelopen en dachten nu een stukje hier te lopen op de Camino. Bleek zij uit Waspik te komen, dat is gemeente Waalwijk en daar komt Leo vandaan. Zij vertelde ook dat als je hier toch in de buurt bent je ook San Sebastian moet gaan bekijken, ze vond het erg mooi.
Op de bar in dit cafeetje stonden allemaal pinxo’s, Baskische tapa’s. En zij vertelde dat het beter is tussen de middag het dagmenu te nemen en ‘s avonds de pinxo’s, belegde stokbroodjes. Uiteindelijk hebben we deze ook gegeten als avondmaaltijd, ze waren erg lekker. Hierna zijn we terug gegaan naar de camper en zijn op tijd naar bed gegaan, bekaf maar wel tevreden wat we allemaal weer gezien hebben.

Zaterdag 25 mei
Vanmorgen zijn we niet al te vroeg op weg gegaan naar San Sebastian. We hebben besloten een stuk snelweg te nemen en een stuk route National. Hier langs de snelweg heb je niet veel parkeerplekken, voor parkeren en tanken wordt je een dorp in gestuurd. Zo kwamen wij in een truckerscafe terecht, voor de koffie en de toilet. Onderweg wilden we ook nog even boodschappen doen, tenslotte was het zaterdag en als je dan in Frankrijk aankomt verwachten wij niet iets te kunnen kopen. Al met al kwamen we later in San Sebastian dan bedacht en hebben we besloten 2 nachtjes te blijven en bij aankomst op de camping niets te gaan ondernemen. Het was trouwens niet erg lekker weer, regen en 14 graden. We zullen er niet over mopperen want jullie hebben nog weinig zomers weer gehad.

Zondag 26 mei
Vanmorgen met de bus van half 11 naar de stad. We gaan het aquarium bezoeken. Dit is niet alleen aquarium maar ook museum. Het laat ook zien over de geschiedenis van de handel en visserij. De schepen die ze gebruikt hebben en de Spanjaarden waren ook van de VOC en het ontdekken van andere streken. Voor de visserij hadden ze ook mooie voorbeelden, sleepnet, staande want net en hengels. Het zag er leuk uit. Maar dat je beneden kwam was het wel echt leuk. Koraal, zeepaardjes, en heel veel vissen. Er is een groot bassin waarin 1,8 miljoen liter zeewater zit en je loopt door een tunnel en kan allerlei soorten zeevissen zien. In die tunnel zag je roggen, haaien, zeebaarzen en ook nog kleine vissen. Ze aten elkaar niet op en het blijkt dat ze maar 3 maal in de week te eten krijgen. Het was echt erg mooi. Als je in die tunnel stond kon er zo een haai op je af komen zwemmen, leuk.
Hierna zijn we naar de kleine straatjes gelopen en hebben een dag menu gegeten, heerlijke vissoep en gebakken kabeljauw en een toetje wat ik niet kende en erg lekker was. Dit alles natuurlijk met een wijntje.
Na het eten zijn we naar het Castillo de sta Cruz de la Mota gelopen. Het liep aardig omhoog en de korte weg had veel trappen de lange weg ging geleidelijker. Wij namen de korte route en boven had je een heel mooi uitzicht. Het kasteel was uit de tijd van Napoleon, er was ook een museum en bovenop het kasteel stond een Jezus beeld. Maar het uitzicht, echt mooi. Zelfs met de regen en laag hangende bewolking. San Sebastian heeft een hele mooi baai in de vorm van een schelp. En dan heb je er ook nog heuvels omheen. Langs de boulevard heb je veel strand. Ik denk dat het met mooi weer hier fantastisch is. Met goede wind zou je hier ook kunnen golfsurfen.
Zo rond een uur of 5 besloten om weer terug te gaan. Bij de bushalte moesten we lijn 16 hebben. Volgens mij stond dat op het bushokje, bleek het een gedeelte van een telefoon nummer te zijn. De nummers van de lijnen stonden erboven. Gelukkig stopte onze bus om de hoek. Maar was wel even grappig.
Morgen gaan we naar Frankrijk en volgt er meer.

• 26 Mei 2019 - 18:57

Hoi Jenny en Leo,
    Hoe heette de camping in San Sebastian? Camping had leuk restaurantje.
    In juli 2004 stonden wij met onze bepakte fietsen en aanhangwagentje op zeeniveau in San Sebastian en vroegen aan een politieagent waar de camping was. Hij wees omhoog, een klim van 233 meter, pffooeeiii!
    De volgende dag met de lege fietsen afgedaald en de stad bezichtigd. We verbaasden ons dat men niet op het strand lag maar iedereen liep/flaneerde langs de waterlijn.
    De volgende dag met de bepakte fietsen en aanhangwagentje de berg weer af, makkie en op weg naar het noorden. We kwamen van Vitoria Gasteiz. De camping daar was alleen via de snelweg te bereiken. Een verhaal apart met hulp van een aardige Spanjaard. Tussen V.G. en Donostia lag nog een camping voor ons in Etxarri-Aranatz. (Even ons verslag erbij gepakt)

Geniet verder van jullie reis, ik geniet van je verhalen!

• 26 Mei 2019 - 18:53

Hoi Jenny en Leo,
    Hoe heette de camping in San Sebastian? Camping had leuk restaurantje.

Geniet verder van jullie reis, ik geniet van je verhalen!

• 26 Mei 2019 - 18:58

Wim En Jannie:

Sorry, 1 keer plaatsen was wel genoeg maar er gebeurde hier niks.

• 27 Mei 2019 - 07:22

Peter:

De camping in Bilbao biedt wel het mooiste uitzicht en ik spreek uit ervaring, blijf genieten!!!!!

• 27 Mei 2019 - 19:25

Jan Ritzen:

Hoi Leo en Jenny, leuk om jullie ervaringen te lezen en Jenny, mijn complimenten, de wijze hoe je deze zo mooi verwoord op papier. Vrienden van ons van uit het Dorp, zijn onderweg naar Biaritz en hen laatste standplaats voor twee dagen terug was een camping bij Aubiville.
    Wij gaan vrijdag rijden als alles goed gaat. Woensdag haal ik de caravan op. We spreken elkaar nog wel via de App. Geniet ze en voor een eerste reis met een eigen Cameer, zijn jullie goed bezig, kan niet anders zeggen. Lieve groeten van ons beiden. Jan en Marijke.

• 02 Juni 2019 - 09:26

John Breda:

Is het mogelijk om in de padvinder de buitenste maten van de camper in te stellen en is dat niet goed gedaan?
    Fraai hoor ga je eerst kijken naar een schitterend aquarium en meteen daarna vi
    Ja zelfs in Spanje is het heel soms geen mooi weer.
    Fraai hoor ga je eerst kijken naar een schitterend aquarium en meteen daarna vis eten.