Van Bloi naar Normandië - Reisverslag uit Boulogne-sur-Mer, Frankrijk van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Van Bloi naar Normandië - Reisverslag uit Boulogne-sur-Mer, Frankrijk van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Van Bloi naar Normandië

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

07 Juni 2019 | Frankrijk, Boulogne-sur-Mer

Maandag 3 juni
Gister een gezellige avond gehad met Jan en Marijke, we hadden elkaar sinds oktober niet meer gezien, er viel dus wel wat te kletsen. De nasi was gelukt en we hebben heerlijk gegeten.
Vanmorgen regende het en dat houd ons dan toch een beetje tegen iets te ondernemen. Gelukkig werd het in de middag droog zodat we nog even konden fietsen naar Blois om de stad te bekijken. Blois heeft ook een kathedraal, de Cathedrale St-Louis. We hebben ‘m bekeken. Ik vond ‘m wel mooi, deze was niet overdadig. Mooie glas in lood ramen en mooie nissen met schilderingen of beeldhouwwerk. We moesten er wel een aardige trap voor op lopen. Hierna kwamen we bij een kasteel in de stad. Het gebouw was wel wat vervallen maar je kon nog mooie elementen zien, zoals een mooi rond trappenhuis en de voorgevel van het gebouw waar een ruiter te paard afgebeeld was. Er was een grote binnenplaats en een mooi plein ervoor. Door het hek kon je wel een foto van de binnenplaats maken, als je wel naar binnen ging werd je gescand of je niets bij je had wat gevaarlijk zou kunnen zijn. Hierna zijn we op een terrasje beland vlak bij het Maison de Magic. Hier kwamen ieder kwartier enge beesten naar buiten. De ramen gingen open en dan kwam er een kop van een draak naar buiten, ze hadden lichtjes en maakten enge geluiden. Grappig om te zien. Er stond een beeld voor het gebouw van dhr. Houdini, ik zei al, Hans Klok. Wij dachten dat Houdini van de 20ste eeuw was maar hij was van 1820.
Na terug gelopen te zijn door het stadscentrum, nog een boodschapje voor het eten, zijn we weer terug gefietst naar de camping.
Marijke had pasta gemaakt en zo hebben we gezamenlijk weer lekker buiten gegeten. Dat Leo samen met Jan stond af te wassen dacht hij bekenden te zien, fietsers met een tent. Hij is het even zeker gaan stellen en het bleken inderdaad Jan en Yvonne te zijn, Jan kende Leo als reisleider van HT wandelreizen en Yvonne is een keer mee geweest op een tocht die Leo begeleidde. Het was voor allemaal erg verrassend en leuk. Zij waren van Amsterdam op de fiets naar de Pyreneeën.

Dinsdag 4 juni
Voor ons zat Blois er weer op. Na de gezamenlijke koffie zijn wij vertrokken naar Normandië. De route ging nog een heel stuk langs de Loire waar we bij Ambroise nog een mooi kasteel gefotografeerd hebben. Wat ik wel apart vind van het Loire gebied is dat het een groot wijngebied is maar dat ik op dat stuk eigenlijk geen wijngaarden heb gezien. Ze zullen dan wel een stuk van de rivier afliggen.
Na een mooi glooiend terrein met veel graanvelden kwamen we in de buurt van Caen. Dat we daar waren kwamen we dicht bij het dorp waar we een camping uitgezocht hadden. Het dorp heet Merville-Franceville-plage. Op de camping hadden we een plek met zeezicht. Echt mooi.
‘S avonds zijn we uiteten gegaan, het was onze trouwdag. We hadden een visrestaurant uitgezocht. Ik had als voorgerecht een bord met zeevruchten, het bestond uit grijze garnalen, gamba’s, kreetje, oesters en alikruiken. Die laatste in 2 maten, ik heb ze geproefd en het is te doen maar na 3 vond ik het genoeg. Leo had gerookte zalm op toast. Als hoofdgerecht hadden we gebakken zalm en zeebaars. Het was erg lekker. Na het eten weer terug gefietst naar de camping en nog even uit gebuikt.
Op deze camping hoorde je geregeld oude vliegtuigen overkomen, ze waren al aan het oefenen voor 6 juni. We hebben ook meerdere jeeps gezien uit de WO2.
O ja, en onderweg hadden we best aardig weer, tot de lucht erg donker werd en we zeer pittige regenbuien maar geen storm zoals in NL. Wat een schade was er. We hopen dat het bij jullie allemaal heel gebleven is.

Woensdag 5 juni
Vanmorgen hadden we niet erg veel haast. Rustig ontbeten en daarna nog rustig koffie gedronken zodat we pas tegen elven vertrokken. Vandaag gingen we naar Dieppe. Het was een mooie route en we hebben bedacht nog eens terug te komen in Normandië. Het ziet er schoon en fris uit, huizen met gezellige bloembakken. Het landschap is heuvelachtig en soms zie je gewoon een heuvel midden in het land, als een puistje. We hadden een camping vlakbij Dieppe. Dat we geïnstalleerd waren begon het te regenen en buienradar meldde dat we midden in een regenbui zaten die nog wel even doorging. We zijn lekker binnen gebleven en hebben gelezen en lekker gegeten.

Donderdag 5 juni
Vanmorgen was het weer droog en later op de dag zelfs heerlijk zonnig. We zijn naar Boulongne-sur-Mer gegaan. De rit erheen was mooi, het landschap glooiend met veel graanvelden en koeien in de wei. Af en toe konden we de zee zien. Altijd mooi. In de stad Boulongne hebben we lekker mosselen met friet gegeten. Hier zat een saus van uien, knoflook en room overheen. Weer heel anders dan dat wij dat thuis doen maar zo was het ook lekker. Omdat de afstanden maar kort zijn, vandaag 150 km, waren we ook al vroeg op de camping. Zo vroeg dat we nog moesten wachten tot we konden inschrijven. Dit keer mochten we nog geen plekje uitzoeken. Ondertussen was het een heerlijk zonnetje en we hebben heerlijk buiten gezeten. Aan het einde van de middag nog een wandeling over de boulevard gemaakt. Grappig om te zien dat er op de boulevard heel veel kleine strandhuisjes staan waar je je stoelen in kunt plaatsen. Links en rechts van de boulevard zag je pittige steile rotswanden, mooi om te zien, gewoon een heel andere kustlijn dan bij ons.
En zo zit onze vakantie er bijna op. Morgen rijden we naar De Panne in België waar we het neven en nichten weekend hebben van Leo’s familie. We hebben een hele mooie reis gehad al hebben we wel wat dingen die we volgende keer waarschijnlijk anders doen. We hebben nu zo’n 6500 km gereden en dat is best veel. Misschien kiezen we volgende keer meer een bepaald gebied dat we dan helemaal goed bekijken.
Bedankt voor jullie reacties, we hebben het erg leuk gevonden dat jullie wilden weten wat we deden. Fijne pinksterdagen.

• 07 Juni 2019 - 18:18

Joke:

Jenny en Leo

Jullie hebben zeker een mooie vakantie gehad. Heel veel moois bezocht en gezien

• 07 Juni 2019 - 18:24

Tante Marjan:

Ik heb de verslagen met plezier gelezen en wens jullie nog een gezellige reünie met de neven en nichten. Tot ziens in Nederland!

Joke:

Ik heb genoten van de reisverslagen. Goede terugreis.

Groetjes Joke

• 07 Juni 2019 - 23:57

Nora:

Het zit er weer op. fijn jullie gevolgd te hebben en nu afkicken.
    We wensen jullie een goede terugreis. En nagenieten.

• 08 Juni 2019 - 03:34

Annie En Peter Gadellaa:

Een geweldige vakantie. Voor de eerste keer lang weg met de camper, is volgens mij goed bevallen. Ik zou bijna jaloers worden.

• 08 Juni 2019 - 05:37

Jan En Mary:

Ja aan alles komt een eind. Genoten van de reisverslagen. Goede reis naar huis.Groetjes Jan en Mary.

• 08 Juni 2019 - 06:47

Jacques Bierens:

Een hele mooie reis vol met bezienswaardigheden en een variatie van landschappen. Jenny en Leo bedankt voor jullie verhalen. Het was leuk om de reis te volgen. Een fijne dag in De Panne en daarna Home Sweet Home, . dat zal wel weer wennen worden. Zowel wat weer betreft als huisvesting. Groeten van ons.

• 08 Juni 2019 - 07:40

Peter:

Mooie reis, mooie verhalen, blijf nog even weg het weer is hier op dit ogenblik, BAGGER ;-)

• 08 Juni 2019 - 08:02

Marianne Jonker:

Was weer erg leuk om met jullie mee te reizen. Hopelijk hebben jullie een gezellige reunion gehad met Leo's familie. Dikke kus M.

• 08 Juni 2019 - 10:18

John Breda:

Jullie maken een geweldig mooie reis, we zijn hartstikke jaloers.
    Zijn jullie in Normandië niet naar Saint Michel geweest?
    Ik las hierover niets in jullie verslag.

Dat zou jammer zijn, Saint Michel is een prachtig dorpje op de top van een berg, dat bij hoog water geheel omsloten is door de zee.

In ieder geval nog een fijne reis verder liefs groetjes Ons