Madrid, Mogadouro en Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Madrid, Mogadouro en Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Madrid, Mogadouro en Porto

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

19 Mei 2019 | Portugal, Porto

Dinsdag 14 mei
Vandaag zijn we wat later naar de stad gegaan, we hebben eerst op de fiets nog even boodschappen gedaan. In de metro raakte ik in gesprek met een dame die in Utrecht gestudeerd heeft. Ze wees ons erop dat er een metro station in het centrum afgesloten was en dat hadden we al ervaren. Ik zag mijn kans ook om te vragen wat er gister was bij het Paleis, maar daar had ze geen idee van wel vertelde ze dat morgen 15 mei, er een feestdag was alleen voor Madrid. We hebben nog even overwogen een dag langer te blijven maar toch besloten verder te gaan. Het was een leuk gesprek maar ze moest er eerder uit dan wij.
Wij hadden besloten wat rond te kijken in de wijk La Latina. Lekker slenteren door kleine straatjes. Uiteraard kwamen we ook een kerk tegen die we bekeken hebben en deze was te. Wat een goud en wat een versiersels. Na een tijdje werd het lunch tijd en tijd om een terrasje te vinden, dat was natuurlijk ook geen probleem, die zijn er genoeg en het is prachtig weer, best warm. Na de lunch zijn we naar het park de El Retiro gelopen. Hierin heb je een vijver waar je een bootje kunt huren en lekker rond dobberen. Ook staat er een mooi monument van Alfonso de 2de. Volgens mij kun je in dit park ook in 1 rondje de 10 km lopen. Er waren best veel sporters en eigenlijk verwacht je dat niet op het heetst van de dag. We hadden nog het plan om het Thyssen museum te bekijken maar hadden daar geen puf meer voor. Nog wel opeen terras wat gedronken en daar kwam een straatmuzikant ons vermaken. Tegen 6 uur waren we op de camping en hebben nog heerlijk buiten gezeten.

Woensdag 15 mei
Vanmorgen de wekker gezet. We gaan naar Mogadouro en dat ligt in het Nationaal Park de Douro. We hebben vandaag zo’n 375 km gereden. Het leek even lastig om Madrid uit te komen maar als team fixen we het wel, Leo leest kaart en ik rij. Je kunt niet altijd blind op de navigatie vertrouwen, want soms begrijpen we elkaar niet.
Dat we Madrid achter ons hadden kwamen we na wat pittige heuvels in een glooiend landschap met veel uitzichten over graan velden en dat hielden we vrij lang. Zo af en toe passeerden we een dorpje maar het is niet zo dicht bevolkt. Na een hele tijd kregen we weer wat wijngaarden en dat bleek het gebied Rueda te zijn. Hier hebben ze overwegend Verdejo, lekkere frisse witte wijn.
Hierna kwam er wat meer bos, brem en paarse planten die lijken op lavendel maar is het niet. Uiteindelijk gingen we over de Douro heen, een stuwdam met waterkracht. Die Douro stroomde tussen 2 bergen door dus het was een pittige klim met veel bochten en zo ook weer een afdaling. En toen zaten we in Portugal. De navigatie bleef op 14.10 uur staan dat we aan zouden komen. Leo zou er op het eindpunt naar kijken, maar dat we bij een stuwdam stopte en ik mijn telefoon pakte voor een foto zag ik dat we een uur tijdverschil hadden. Dus de klok een uurtje terug. Via een mooie 2 balans auto weg kwamen we in Mogadouro. De navigatie stuurde ons helemaal door het dorp naar de camping en de straatjes waren best smal, vooral de laatste. Het erge is dat ie ons best langs het dorp had kunnen sturen, wat dat betreft snap ik ‘m niet. We waren de eerst gasten voor de camping, later kwamen er 2 Engelse auto’s met een tent op de auto, lekker rustig en we hebben een mooie plek met schaduw. Morgen verder.

Donderdag 16 mei
Vanmorgen werden we wakker met het zonnetje. We hadden het plan om een mooie wandeling te gaan maken. Na het ontbijt en de koffie keken we naar de lucht en die zag er erg donker uit. Snel gekeken op buienradar, weinig kans op regen zeiden zijn. Toch maar besloten eerst boodschappen te gaan doen op de fiets. Bij vertrek van de camping op de fiets rechts af gegaan, dit bleek een verkeerde keus, we kwamen niet bij de supermarkt maar hadden al wel een lekkere daling maar daarna een pittige klim te pakken en toen stonden we weer bij de camping. Nu links af en toen was het snel gevonden.
In de supermarkt werden we door een NL mevrouw aangesproken, zij was bij een vriendin en zoveel NL-ers komen hier blijkbaar niet. Eten voor 2 dagen ingeslagen en dan kunnen we er weer tegenaan. Het valt wel op dat de keus best groot is voor een relatief klein dorp.
Op de terugweg naar de camping toch wat spetters, de wandeling nog even uitgesteld. Uiteindelijk zijn we naar de kerk met kasteel ruïne in het dorp gelopen. Vanaf de ruïne had je best een mooi uitzicht over de omgeving. Hierna zijn we het dorp ingegaan. Best veel winkels, zijn nog een winkel van Sinkel ingegaan, daar hadden ze echt heel veel. Zoveel dat je je afvraagt of er wel omzet gedraaid wordt. Maar goed, ook hier zie je dat er winkelpanden leeg staan. Op een terras een kop thee gedronken met een cakeje, lekker. Hierna zijn we nog wat verder gelopen maar er kwam bijna geen einde aan, dat hadden we niet verwacht, het was veel groter dan wij dachten. Onderweg nog een Franse camperbus 3 keer langs zien rijden. Wilde ze nog aanspreken bij de 3de keer, maar helaas lukte dat niet, ze zochten vast de camping. Dat we op de camping terug waren waren zij er nog niet, een uur later kwamen ze aan.
Eten gekookt en nog even tv gekeken, we hadden hele goede WiFi, lekker.

Vrijdag 17 mei
Vandaag zijn we door een stuk van de Douro vallei gereden naar Porto. Wat een prachtige omgeving. Voor we echt in de vallei zaten had je al mooie bergen met bomen en brem en later veranderde dat in druivenstokken op alle berg hellingen. Veel terrassen, en dat veel voor de port, er komt ook wijn uit deze omgeving. In het Michelin boek stond een mooie route, er stond ook bij dat je er best wat tijd voor kon uittrekken en dat klopte wel want ondanks dat we halverwege overgestapt zijn op de snelweg waren we nog nooit zo laat op een camping aangekomen. Maar, eerlijk is eerlijk, de rit was de moeite waard. Heel veel klimmen en dalen en daardoor ook heel veel bochten. We hebben ook nog 2 dorpjes bekeken, de eerste was Sao Joao da Pesqueira. Hier was een oude kerk op een plein met bogen. De kerk stamde uit 1632. Zag er mooi uit. Hierna hebben we de rit vervolgd naar Pinhao. Hier was het station voorzien van tegels in blauw met wit die een voorstelling van het werk in de wijnbouw liet zien. Het dorp lag mooi aan de Douro en de bergen waren goed voorzien van druiven velden, zover het oog reikte. Mooi gezicht, vooral met het zonnetje. De Douro vallei staat op de lijst van Unesco wereld erfgoed.
Vanmorgen dat we opstonden was het akelig fris. Gister zei buienradar al dat het 8 graden koeler zou zijn als woensdag, maar voor vandaag gingen er weer 6 af. Maar als het zonnetje dan doorkomt dan is het gelijk warm.
Na Pinhao duurde het nog even voor we op de snelweg zaten. Aan die snelweg hebben de Portugezen ook veel werk gehad, wat een bruggen over de dalen heen, inmens veel werk.
Dat we ons inschreven op de camping werd er al gezegd dat we voor de elektriciteit niet meer dan 2 ampère kregen, alleen voor de koelkast en tv. Jammer, moeten we water koken voor de thee en koffie op het gas en voor de afwas. De plannen voor morgen zijn bedacht, we hopen dat het weer een beetje meezit. Morgen verder.

Zaterdag 18 mei
Vanmorgen hebben we rustig aan gedaan. Op de camping nog koffie gedronken voor we weggingen. We zijn op de fiets naar de stad gegaan en het fietspad gaat langs de kust tot de Pont Luis. De camping ligt heel dicht bij het strand, ongeveer 250 meter. Je hebt hier stukken strand maar ook stukken met veel rotsblokken. Onderweg was er ook nog een stuk natuurgebied, speciaal voor de vogels. En zo fiets je langs de kust en dan zit je in de mondig van de Douro en sta je op de kade waar de schepen met wijn in vaten afmeerde om de vaten in de kelders te laten rusten.
Het is de bedoeling dat we een port wijn rondleiding met proeven gaan doen bij Graham’s. Graham’s lag niet direct aan de Douro kade, iets er vanaf wat wel een flinke klim was. Dat we een kaartje wilde kopen vroeg de dame of we gereserveerd hadden, dat was niet het geval maar gelukkig begon er over 6 minuten een Engelstalige rondleiding en er was nog plek voor 2. Bij de rondleiding moet je gelijk aangeven wat je daarna wilt proeven. Ik zei dus gelijk tegen Leo dat we 2 verschillende moesten doen want dan kan je veel soorten proeven, dus dat deden we. De rondleiding begon met een filmpje van 10 minuten over de soort druiven en waar ze vandaan komen en ze laten ook zien hoe ze op die hellingen groeien. Hierna gingen we naar de kelder waar er van alles werd verteld wordt over het proces. De druiven worden geplukt en daarna geperst in een bak waar “siliconen voeten” doorheen gaan, machinaal. Hierna wordt most gezeefd en het sap wordt gefermenteerd en komt er alcohol in. De druiven die voor port gebruikt worden komen uit een zeer warm klimaat en kunnen veel suikers bevatten. Bij 6% alcohol wordt er wijn alcohol toegevoegd en stopt het gistingsproces en zodoende zitten er nog veel suikers in, hierna gaat de wijn voor 2 jaar in een eiken houten vat. Hierna is het Ruby port, fris, fruitig en ook zoet. Voor tawny port blijft het minimaal nog 10 jaar in vaten liggen. Ruby en Tawny port daarvan willen ze graag dat het altijd dezelfde kwaliteit en smaak heeft. Hiervoor wordt het gemixt, geblend. Deze soorten zijn van verschillende oogst jaren.
Dan heb je ook nog Vintage port, dit is de wijn van 1 jaar. Deze ligt ook enige jaren in houten vaten maar als deze in de fles gaan dan wordt deze niet gefilterd, de droesem komt er ook in en zodoende kan de port alleen maar beter worden van smaak. De oudste fles die er lag was van 1862. In de kelder stonden hele grote houten vaten en van die gewone tonnen, samen goed voor een paar miljoen liter. Richting het proeflokaal kwamen we langs de flessen op jaartal, je zou een fles port van je geboorte jaar kunnen kopen. Er lagen wel flessen van 1962 maar niet van 1952.
Hierna was het tijd voor de proeverij. Leo had een 6 grapes, 6 druiven, een jonge fruitige port, een 20 jaar oude tawny en een vintage port van 2000. Ik had een vintage port van 2016, 2000 en 1983. De dame van de rondleiding vertelde nog in welke volgorde er geproefd moest worden en over de smaken die je er in zou proeven. Dit stond ook op het papier waar de glazen op stonden, best behulpzaam. Ze waren allemaal lekker en je proeft ook de verschillen. Er lag een blad bij met de prijzen, ik dacht per fles maar het was per glas. Je kon die van 1862 ook proeven, €600,00 per glas, maar er waren ook soorten van €4,50 to €50,00 per glas. O ja, bij een Ruby of Tawny port hoef je de fles niet direct leeg te maken maar een vintage port kun je niet bewaren, die moet dus leeg. Hierna zijn we nog even door de winkel gegaan. Port van onze geboortejaren lag er niet. We hebben gekozen een kleine fles vintage port van 2004 om mee te nemen en deze op te drinken als we 25 jaar getrouwd zijn.
Hierna zijn we aan de kade gaan eten, lekker geroosterde sardines. Na het eten hadden we niet veel puf meer om nog rond te gaan lopen dus ter plekke hebben we besloten een dag langer te blijven. Lekker terug naar de camping en een boekje lezen. Zo’n port avontuur hakt er best in.

Zondag 19 mei
Vanmorgen wederom op de fiets naar de stad. Onze fietsen goed vast gezet aan een lantarenpaal en lekker over de lage kant van de brug naar de noord kant gelopen. Deze brug, de Pont Luis, heeft 2 verdiepingen. Aan beide zijden van de Douro had je marktkraampjes staan met souvenirs. Het zag er allemaal gezellig uit. Ik had gelezen over kerkjes die beplakt waren met Portugese blauwe tegeltjes en die wilde ik wel zien. Het duurde even voor we het gevonden hadden maar op de route er naar toe kwamen we al veel mooie gebouwen tegen en leuke pleintjes. Er zijn echt heel veel mooie oude gebouwen, uiteraard ook wat panden die of gesloopt of opgeknapt moeten worden maar het is een mooie stad. Je had hier ook zo’n oud treintje rijden als in Lissabon, helaas heb ik er geen foto van gemaakt. We zijn uiteindelijk via de bovenste verdieping van de brug weer terug gelopen en dan heb je een fantastisch uitzicht. De bruggen die je kon zien over de Douro waren allemaal erg hoog en dat is volgens mij niet omdat de schepen die er onderdoor zouden varen zo hoog zijn maar omdat het zo bergachtig is. We hebben een kerkje gevonden waarop de voorkant voorzien was van de tegeltjes en bij een andere grote kerk waren er taferelen uitgebeeld op een tableau. Leuk om gezien te hebben. Hierna hebben we onze fietsen weer gepakt en zijn terug naar de camping gefietst. Morgen gaan we weer verder Noordwaarts.

• 20 Mei 2019 - 07:03

Jacques Bierens:

Weer veel belevingen. Weet nu ook hoe diverse soorten port tot stand komen. Duidelijk een reis met natuur,cultuur en avontuur.Bedankt voor het verslag. Goede reis.

• 24 Mei 2019 - 12:11

Joke:

Wat weer leuk beschreven en nog leerzaam ook. Mijn geboortejaar van de wijn zat er helaas niet bij

• 24 Mei 2019 - 12:17

Joke:

En wat hebben jullie al veel kilometers afgelegd. Portugal is een prachtig land. Nog veel plezier daar.

Groetjes Joke