Toledo en Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Toledo en Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Toledo en Madrid

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

13 Mei 2019 | Spanje, Madrid

Zaterdag 11 mei
Vanmorgen wilde we de bus van 9 uur naar de stad Toledo nemen, maar toen werden we net wakker. Uurtje later dus maar vertrokken. Dat we gister aan kwamen rijden zagen we de stad liggen, een plaatje, echt heel bijzonder zoals het op de berg ligt met de rivier de Taag er omheen in een U-vorm. Je ziet hoge stenen bruggen en gebouwen erboven uit steken met de kathedraal in het midden en een mooi paleis aan de rechterkant.
Bij de camping hadden we gelijk een plattegrond gekregen en werd verteld waar de bus halte was en ook die voor de terugweg. De bus zette ons midden in het centrum af en zo gingen we op pad. De bus stopte bij het legermuseum, hiervandaan had je een mooi uitzicht over de rivier de Taag en een oud kasteel en een paleis op de andere oever van de Taag. Hierna zijn we naar de Kathedraal gelopen. Onderweg kwamen we een soort bioscoop tegen waar ze een film over de Toledo vertoonde, die hebben we bekeken en gaf ons een goed beeld over vroeger en nu. Toledo was vroeger de hoofdstad van Spanje wat toe nog anders heette. Karel de 5de is de laatste koning die hier gewoond heeft. Philip de 2de uit de 80 jarige oorlog vond Toledo maar niets en maakt Madrid de hoofdstad van Spanje. We kregen een mooi beeld van de geschiedenis en een mooi lucht beeld van boven de stad. Hierin zag je ook dat de Kathedraal in de vorm van een kruis gemaakt was, dat hadden we anders niet gezien. We vonden het de moeite waard. Verder zijn er veel oude gebouwen met veel kleine straatjes. Er zijn veel souvenir winkels waarvan een groot deel zwaarden en messen verkopen. Ik kan me niet heel erg voorstellen dat de markt daar veel vraag naar heeft. We hebben lekker geluncht op een terras. Was wel grappig, je kon uit 3 voorgerechten kiezen en 1 daarvan was gazpacho, koude tomatensoep, dat Leo het bestelde keek hij raar dat hij een lepel kreeg, hij had gedacht dat hij carpaccio zou krijgen. Het was allemaal lekker. Na de lunch zijn we naar het El Greco museum gegaan. El Greco was een zeer bekende Griekse schilder die naam gemaakt heeft in Spanje. Er hingen 2 portretten naast elkaar en de 1 was geschilderd door El Greco en de andere naam weet ik niet meer, maar die andere vond ik wel mooier, betere verhoudingen. Maar goed, dat is mijn smaak.
We wilde nog een foto van de San Martin brug, we kregen hem net niet helemaal in beeld, de foto is best aardig geworden. Hierna zijn we terug gegaan met de bus naar de camping, we hadden het wel gehad, het is hier aardig warm, ik begrijp dat jullie wat jaloers zijn. Het had nog leuk geweest om Toledo bij nacht te zien maar daar hadden we geen puf meer voor, lekker boek gelezen in de schaduw.

Zondag 12 mei
Vanmorgen weer alles in gepakt, klaar om naar Madrid te gaan. Het is maar een uurtje rijden. De camping ligt aan de rand van de stad. Gelukkig hoefde ik niet dwars door de stad te rijden. Mooi plekje gevonden en ons geïnstalleerd. Hierna eerst maar boodschappen gedaan want het brood en het water waren op. Het water uit de kraan is echt niet te drinken, zelfs niet voor thee. We hadden nog bedacht de stad in te gaan maar hebben lekker in de schaduw gezeten en beken op internet en in het boek wat we deze 2 dagen willen bekijken. Ook hebben we weer wat huishoudelijke zaken geregeld. En als je dan lekker voor de camper zit zie je ook van alles qua vogels. In de boom op het hoekje van onze plek daar zitten 2 nestjes in. Beneden in een gleufje zagen we koolmezen naar binnen gaan en een stuk hoger zit een rond gat en daar huist een andere familie. Het lijken mussen, maar dan geen gewone huismus. Wel apart om te zien hoe de ouders af en aan vliegen en je ook het gepiep hoort van de jongen.
Verder was dit een rustige dag en dat hadden we gewoon even nodig. Morgen weer verder.

Maandag 13 mei
Vanmorgen na het ontbijt de metro naar het centrum genomen. We hebben geïnvesteerd in een 10 ritten kaart en daar kun je met meer mensen op reizen. Dat we dat probeerde te regelen kwam er vanzelf hulp van iemand uit de rij wachtenden bij de kaartjes automaat. Zij dacht waarschijnlijk “als ik niet help mis ik zo mijn metro”.
We zitten 12 haltes van het centrum af, het is ongeveer 25 minuten reizen.
Na de koffie zijn we gaan lopen naar het Plaza Mayor. Dit plein is omringd door gebouwen met 4 verdiepingen. De beneden verdieping heeft allemaal bogen. Hier zitten veel winkeltjes. Op het plein staat een standbeeld van Filips de 3de. Een van de gebouwen heeft muurschilderingen. Er zitten 3 poorten in om op het plein te komen. Nu stond er een podium opgesteld, was eigenlijk wel benieuwd wat er zou zijn, maar heb geen idee. Vroeger werden hier zelfs stieren gevechten, toneel en markt gehouden. Daarna zijn we doorgelopen richting de kathedraal die aan het paleis grenst. Al snel zagen we dat er een soort feest was want er stond veel politie en er liepen militairen met groot kruizen, medailles. Dat we vlakbij het paleis waren zagen we dat het een serieuze militaire happening was. Vele militairen stonden per eenheid opgesteld klaar om zich voor het paleis op te stellen. Leuk om te zien maar we hebben geen idee wat er was. Ik heb het geprobeerd te vragen maar kreeg te horen dat ze geen Engels spraken.
Toen hebben we een bezoek aan de kathedraal gebracht. Mooie kerk, mooie schilderingen maar niet te.
Ook zijn we bij nog even binnen geweest in de markthal de San Miguel. Hier heb je ook allemaal tapas barren. Zag er goed uit. Hierna hebben we een eettentje gezocht met een lekker dagmenu, het werd Mexicaans. Lekker gegeten.
Voor de middag hadden we het museum del Prado op de lijst staan. Het gebouw werd gerestaureerd en was compleet ingepakt. Binnen zag het er mooi uit, heel veel schilderijen. We hebben de Vlaamse en Nederlandse schilders bekeken. Er hing veel werk van Rubens, Jan Breugel, Pieter Breugel en Jerominus Bosch die hier El Bosco wordt genoemd. Er was ook 1 Rembrandt. Mooi, echt mooi omdat gezien te hebben. Uiteraard hebben ze nog veel meer bekende meesterschilders maar je kunt niet alles zien, je moet gewoon een keus maken. Twee uur door een museum lopen is echt genoeg. Hierna zijn we opzoek gegaan naar een metro station om zo weer bij de camping uit te komen. Het was een heerlijke dag. Morgen gaan we weer Madrid in.

• 13 Mei 2019 - 15:44

Marja:

ha Jenny, ik vind Madrid een geweldige stad.... Hoop dat jullie er net zo van genieten. Weet je dat je bijna overal gratis in kan? Moet je even de tijden checken, want alles heeft zijn eigen dag en eigen tijd. En op woensdag is er een wisseling van de wacht voor het paleis om 12 uur! Nou, veel plezihier…...

• 16 Mei 2019 - 07:38

Jacques Bierens:

Weer een heel mooi verslag, bijna een bloemlezing. Lijkt me een enorme kennisverrijking, omtrent historische gebouwen en culturen. Nog veel plezier onderweg.

• 18 Mei 2019 - 17:07

Beek-:

Hallo vakantiegangers,
    Net weer een paaar verslagen gelezen. Lag een paar dagen snipverkouden in bed.
    Ik hoest me een slag in de ronnte. Nog maar een paar dagen binnen. Dan zijn deze reisverslagen mooi.
    Daar kikker je weer van op.
    Nog veel plezier.
    Groetjes jan en Mary