Mount Cook - Reisverslag uit Aoraki Mount Cook, Nieuw Zeeland van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Mount Cook - Reisverslag uit Aoraki Mount Cook, Nieuw Zeeland van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Mount Cook

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

22 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Aoraki Mount Cook

Maandag 21 januari
Vandaag hebben we besloten te gaan wandelen vanaf het dorp Mount Cook. We gaan de Hooker valley track lopen, een mooie dagwandeling. Het is heerlijk warm weer en bepakt en bezakt gaan we op pad. Dit houdt in dat ondanks dat het 25 graden is we toch een regenbak mee hebben en warm shirt, in de bergen kan het weer zo omslaan.
In dit gebied heeft Edmund Hillary getraind voor hij de Mount Everst ging beklimmen in 1957. In het info Centre in het dorp lieten ze ook zien dat Freda, de eerste vrouw, hier in 1910 de Mount Cook heeft beklommen en dat ging nog in een rok.
De Maorische naam voor Mount Cook is Aoraki wat betekend "berg die de wolken pakt". Mount Cook is 3754 m hoog. in de Maori mythologie zijn bergen heilig omdat daar hun Goden wonen. Er is een afspraak gemaakt dat deze berg niet meer heilig is maar dat deze wel met veel respect wordt behandeld.
De wandeling naar Hooker Valley was mooi, het eerste stuk was heel mooi aangelegd, voor iedereen goed begaanbaar. Verderop werd het wel stappen over grote stenen, uiteindelijk kwamen we aan bij Lake Hooker. Ik heb even met mijn voeten in het water gezeten, ijs koud, er dreven zelfs ijsblokken in, de foto hebben we op de site gezet. Al met al was het een wandeling van zo'n 19 km, best aardig voor deze dag.
Gisteravond en vanmorgen hebben we de Skype uitgeprobeerd, dat werkte goed. We hebben Angela, Ingrid en Jasper gesproken. Ingrid en Jasper heb ik de bergen rond de camping laten zien en het heerlijke zonnetje. Wat een techniek toch!!
Vandaag hebben we 2 kleine wandelingen gemaakt. De eerste was naar Kea Point en geeft uitzicht op de Mueller Gladsjer en het Mueller meer. We hebben nog wat gerommel gehoord, er vallen nog wel eens stukken ijs naar beneden, dit gebeurde niet aan onze kant. Wel hebben we gehoord dat er gister een rotslawine was en dat er 15 mensen vermist werden. Best heftig!
De andere wandeling ging door het bos, een uurtje, het leuke was dat er bij diverse planten bordjes stonden met de naam. Al met al was dit ook weer een heerlijke dag.
Onze fietsende Hollanders staan hier ook weer sinds gister op de camping, dat hadden we niet verwacht, ze hadden hier zelfs een rustdag. Dat begrepen we niet echt want er is hier zelfs geen restaurant open. Maar goed, ze konden wel naar 20 km verderop fietsen om dezelfde mooie wandeling te maken als wij gedaan hebben. Morgen gaan we weer verder, naar Oamaru. Jullie lezen wel weer wat we daar doen.

• 22 Januari 2013 - 10:43

Lenie En Jacques:

Deze wandelingen moeten je hongerig maken,lukt het met de voeding?Wel gevarieerde wandelingen, berg en bos.Groeten.

• 22 Januari 2013 - 21:07

Ingrid, Edwin En Ezri:

Het verhaal lezen is leuk, maar het verhaal horen en zien over de Skype was helemaal leuk.
    En dan te bedenken dat nog niet zo heel lang geleden je zelfs met alleen spraak al vertraging had en nu met beeld en geluid en gesprek kan voeren alsof jullie om de hoek zitten.

Veel plezier in Oamaru!