Van Mount Cook naar Oamaru - Reisverslag uit Oamaru, Nieuw Zeeland van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Van Mount Cook naar Oamaru - Reisverslag uit Oamaru, Nieuw Zeeland van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Van Mount Cook naar Oamaru

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

23 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Oamaru

Woensdag 23januari
Vandaag zijn we vertrokken uit Mount Cook, we gaan nu naar Oamaru. De zon scheen weer volop maar er blies een harde wind je merkt dat het weer gaat veranderen. Onze eerste stop was in Twizel waar we moesten tanken en onze voorraad weer aanvullen voor de komende dagen. We kopen meestal voor 3 à 4 dagen eten want dan zitten alle kastjes vol. De ruimte is beperkt. Na de boodschappen gedaan te hebben zijn we wat rondgelopen in het dorpje er was ook een outdoorwinkel en dat vind ik altijd wel gezellig om door heen te lopen. Na een kopje koffie en een stuk overheerlijke worteltaart, we verwennen ons zelf wel en letten niet op de calorieën want die raken wij wel kwijt tijdens het de wandelingen die we maken, zijn we weer op weg gegaan.
Bij Omarama zijn we afgeslagen en rijden we via route 83 naar de kust. Buiten dit stadje begon Lake Benmore, een groot stuwmeer. Op een idyllisch plekje aan het weer zijn we gestopt voor de lunch. Het was echt genieten zo met zijn tweeën aan de waterkant, uitkijkend over het mooie blauwe water en de bergen aan de overkant. Na de lunch doorgereden enfin het dorp Otematala hebben we de stuwdam bezocht. NZ maakt net als Noorwegen veel gebruik van waterkrachtcentrales om stroom op te wekken. Lake Benmore ging over in Lake Aviemore en daarna in Lake Waitaki. Bij elke overgang van meer was een stuwdam. Na de laatste stuwdam werd het een rivier en kwamen we in het gebied Waitaki waar de stad Oamaru in ligt. Vlak voor het dorpje Duntroon zijn we gestopt om Maori rots tekeningen te bezichtigen, maar dat viel wat tegen. We hoefden gelukkig geen entreegeld te betalen want anders zouden we ons bedonderd hebben gevoeld.
Wat ons opvalt dat er bijna geen vuil ligt langs de wegen met wordt hier allemaal goed bij gehouden. Ze gaan hier dan ook zeer bewust met de natuur om!!!
Rond 17.00 uur kwamen we op de camping aan en konden we terug kijken op een prachtige dag waarin we beiden genoten hebben van de vele indrukken die we hebben opgedaan. Morgen gaan we de stad bezoeken en een bezoek brengen aan de blauwe pinguïns kolonie.
Hartelijke groeten uit een heerlijk NZ, Jenny en Leo