Gunzenhausen-Dollnstein-Kipfenberg-Riedenburg - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Gunzenhausen-Dollnstein-Kipfenberg-Riedenburg - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Gunzenhausen-Dollnstein-Kipfenberg-Riedenburg

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

11 Juni 2018 | Duitsland, Regensburg

Donderdag 7 juni, door Jenny;
Vanmorgen hadden we om 8 uur alles ingepakt en konden we vertrekken. het zag er wat bewolkt uit met kleine stukjes blauw die steeds groter zouden worden. Lekker fiets weer. Leo had al gezegd dat er wat klimmetjes in zaten en dat klopte. Gelukkig liep de weg langs de Tauber onder Rothenburg langs, maar het liep allemaal niet heel vlak. Net onder Rothenburg heb je nog een oude dubbele boogbrug, op de achtergrond zie je dan Rothenburg liggen, mooi gezicht.
Hierna verlieten we de Tauber en moesten we de beklimming maken omdat dat gebergte de waterscheiding is tussen de stroomgebieden van de Main/Rijn en de Donau. Het werd even afzien, ik stopte even om op adem te komen maar ik kwam al fietsend, aller laagste verzet, boven. Hierna kwamen we in een grote vallei, ruim uitzicht en veel graanvelden met mooie fietspaden er tussendoor.
In Leutershausen hebben we koffie gedronken bij een bakker en gelijk brood gekocht voor de lunch. Hierna gingen we weer verder en kwamen in het dorp Herrieden. Er zaten 4 mannen op een bankje op het kerkplein. Dat ik een foto van de voorkant van de kerk maakte zei een van die mannen dat de ingang om de hoek was en dat het de moeite waard was om de kerk te bekijken. En dat klopte. Nu zijn veel RK kerken van de pracht en praal, maar deze had bijzonder mooie plafond schilderingen, geschilderde panelen aan de wand en hele mooie altaars. Heel bijzonder. En heel toevallig stond er aan de buitenkant een Jakobsschelp op de muur, terwijl het geen Jacobskerk was. We hebben de heren bedankt voor het oppassen op onze fietsen en de goede tip, waardoor je ook een praatje krijgt waar wij naar toe gaan. Altijd leuk.
Ondertussen fietsen we langs een andere rivier, de Altemuhl. Niet heel breed, leuk riviertje. In dit gebied zouden veel ooievaars zitten, maar wij hadden er nog niet een gezien. Totdat we de verzamelplaats zagen, snel tellend leken het er wel 18, allemaal bij elkaar. Ja, en als je dan verder fietst zie je een nest op een huis waar een van de ouders in staat en een jong probeert zijn vleugels te strekken. En dat kom je zo nog wel een paar keer tegen. Op de een of andere manier vinden wij het bijzonder.
Bij Ornbau stonden we weer foto’s te nemen van een brug en stadspoort en kregen we contact met andere fietsers, het bleken NL-ers te zijn. Twee mannen fietsten naar München en een tegenligger deed onze route andersom. Met de laatste hebben we nog wat info uitgewisseld over de route want hij had het nieuwste boekje.
Nu was het nog maar 18 km tot Gunzenhausen. Dat we bij de camping aankwamen was deze gesloten van 1300 tot 1500. We hebben lekker geluncht aan het meertje. Ondertussen begon het te betrekken en te rommelen, gelukkig nog geen regen. Ondertussen staat de tent en hebben we lekker gedoucht. En het regent. Tot morgen.

Vrijdag 8 juni, door Jenny;
Het was vanmorgen droog dat we wakker werden, heerlijk. Natuurlijk hoort het erbij, regen, maar toch, droog is fijner. Om 8 uur waren we klaar om te vertrekken richting Dollnstein.
Voor het eerste stuk dat we zouden fietsen wilden we de tip van de Nederlander uitvoeren. Hierdoor zouden we wat klimmetjes vermijden. Dat zou langs een spoorlijn zijn. We kwamen bij die spoorlijn en gingen op die weg fietsen. Ik voelde me er niet happy bij, het verkeer hielden we op, het ging veel te hard. Leo vond dat ook wel maar het zou maar voor 10 km zijn. De eerste afslag die kwam hebben we genomen en zijn door het bos gaan fietsen. Onderweg nog wel iemand aangesproken waar we exact zaten op het bord, die man was wezen hardlopen, maar hij wiste het niet. Uiteindelijk leidde de weg ons naar de Kleine en Grote Brombachsee, een groot meer met ook natuurpark erbij. Op de borden bij het meer stond ook hoe de waterhuishouding geregeld werd als er te veel water zou zijn, er zat in de dijk een ingebouwde klep. Interessant. Door het bos fietsend zag je ook heel veel bosbessen planten wat me erg deed denken aan de vakantie in Oostenrijk in 1972. Hier plukten we bosbessen en hebben we er jam van gemaakt, heerlijk op pannenkoeken. Op de een of andere manier ben ik er nooit als de bessen rijp zijn. Maar goed, wie weet komt dat nog eens.
Bij Ellingen kwamen we weer op de route, hier stond een heel groot kasteel. We zijn voorbij gefietst, we moesten door, we hadden al een aardig stukje om gefietst. We hadden nog steeds een rivier naast ons stromen en toch hadden we zo af en toe een stevig klimmetje, niet lang maar wel pittig. In Treuchtlingen moesten we onder een brug even schuilen want het begon stevig te regenen. Dat het droog was en wij verder gingen was het net dat je door een sauna reed, het zonnetje stond er weer stevig op. In de Altmuhl rivier werd kano gevaren, een leuke toeristische trekker. Hier in Dollnstein zitten ook kanovaarders op de camping. Hier kwamen we ook de 2 NL-ers van gister tegen. Ik had ze verder verwacht maar ze waren verdwaald geweest. Gezellig even bij gekletst. Vandaag hebben we 73 km gefietst en we zijn weer door gezellige dorpjes gekomen. Het ziet er gewoon schattig uit.
Vandaag ook weer boodschappen gedaan om zelf de maaltijd klaar te maken. Het valt op dat er geen voorgesneden groente is. In veel winkels heb je wel kant en klare salades, maar in die van vandaag niet. Dus hebben we het zelf samen gesteld. Er is wel heel veel, in heel veel soorten, ik mag dat wel door een vreemde supermarkt lopen.
Morgen gaan we niet zo ver, de afstand tot Regensburg hebben we in 3 stukken verdeeld, ongeveer 50 km per dag. Het was weer een mooie zonnige dag, terwijl we dat vanmorgen niet verwacht hadden. Morgen weer verder.

Zaterdag 9 juni, door Jenny;
Het was weer een lekkere warme fietsdag, zo in de ochtend zie je nogal wat bewolking maar dat trekt vrij snel op. We gingen vandaag naar Kipfenberg. We fietsten weer heerlijk langs de rivier Altmuhl. Op een gegeven moment zag ik een bever zwemmen, ik riep Leo maar die hoorde mij niet en ik wilde wel een foto maken. Maar het dier is geschrokken van mij en heeft zich niet meer laten zien. Het was net zo’n zeehondenkoppie boven het water, schattig.
Ook kwamen we een NL stel tegen, uit Alkmaar en op Vitorio fietsen, deze is voor de kenner. Door de gigantische regenbui stonden ze op dezelfde camping als wij.
We kwamen door Eichstatt, een universiteitsstad met erg veel historie. Hier hebben we koffie gedronken.
We hadden een korte dag en waren om half 1 op de camping in Kipfenberg. Lekker de slaapzakken in het zonnetje gelegd want alles wordt toch een beetje klam. Onze buren, Duitse wandelaars, hadden ook lekker alles buiten liggen. Nog even boodschappen gedaan in de winkel tegenover de camping. Lunchen en toen begon het toch te regenen en onweren, het duurde wel een uur of 3. Wij hadden ook heel handig de tent onder een boom gezet voor de schaduw, maar de bladeren bleven de hele nacht door druppen. Volgens buienradar toch gauw 40 mm. Die Duitse wandelaars hadden een enkeldaks tent en die hadden alle spullen nat, zelfs water in de tent.
Maar goed, ‘s avonds dat het weer droog was, hebben we nog gekookt, weer lekker gegeten. Op tijd de tent weer in en gelezen en geslapen. We hadden 43 km gefietst.

Zondag 10 juni, door Jenny;
Vannacht veel kikkers gehoord die in de rivier zitten. Op de camping in Dollnstein zaten ook kikkers en die waren een stuk groter dan die bij ons. Waarschijnlijk kunnen ze dan ook meer geluid maken. Verder heeft het vannacht niet meer geregend.
Onderweg zagen we stukken waar het behoorlijk te keer was gegaan. Er was zelfs een boom over het fietspad gevallen, we hebben nog geprobeerd deze te verplaatsen maar dat lukte niet. Gelukkig konden we de fietsen er overheen tillen. Ook lag de mais bijna plat, die boer is vast niet blij.
Soms leid de route ons alleen langs de dorpen maar we volgen ook veel Duitse bordjes en die zorgen ervoor dat je ook in de dorpen komt. Zo kwamen we ook in Beilngries, ook weer zo’n schattig dorp, we hebben er koffie gedronken. Veel dorpen hebben nog oude torens en soms stadsmuren staan. Het zal niet van de Romeinse tijd zijn, maar wel oud.
Ook het NL stel kwamen we weer tegen maar vandaag staan ze niet bij ons op de camping. Zij doen de zelfde route maar willen door tot Budapest.
We hebben lekker door gefietst en waren nog net voor de middagrust op de camping. Vandaag 48 km gedaan en dan zijn we nu in Riedenburg. Lekker een wasje gedaan en een rek gevonden om het op te hangen. En dan nu hopen dat het nog even droog blijft. We hebben echt niets te klagen over het weer, als het gaat regenen kunnen we net schuilen of zijn we op de camping, tot nog toe heerlijk. Misschien gaan we straks nog even in het dorp kijken, nu zitten we gedoucht en wel in de schaduw. Morgen verder.

Maandag 11 juni, door Jenny;
Dat we vanmorgen opstonden hing de nevel nog in het dal, maar dat we alles ingepakt hadden was er weer een strakke blauwe lucht. We hebben ons goed ingesmeerd.
Gister zijn we nog even naar het dorp gegaan om een beetje rond te kijken, we hebben alleen een ijsje gegeten op een terras en zijn daarna weer terug gegaan naar de camping om lekker in de schaduw te gaan zitten.
Vanmorgen zijn we gefietst richting Kelheim, we hadden bijna alle stukken gravel. Soms ligt er een beetje veel en als je dan net zo’n op of afrit hebt dan is het best een beetje triggie. Maar goed, we zijn niet gevallen of zo. Het landschap onderweg waren landerijen met mais, graan en rogge. Soms langs de rivier nog wat rotsen waar het dal wat smaller werd.
In Kelheim hebben we koffie gedronken, daar ging het stel uit Alkmaar net de stad uit. Ik wilde graag op het Ludwigsplatz koffie drinken, nou dat viel tegen, het was niet echt een plein dus zijn we in de hoofdstraat gaan zitten. Het leuke daarvan was dat je aan 2 kanten een toren met een poort kon zien. Er waren er 4 van en ik heb er 3 gezien.
Na de koffie weer door. Tot nog toe volgden we de Altmuhl maar deze komt hier in Kelheim samen in de Donau en als we de Donau volgen komen we vanzelf in Wenen. Maar eerst op naar Regensburg.
Er werd al gezegd dat het fietspad langs de Donau druk zou zijn, we zijn niet de enige fietsers. Het lijkt wel of je meer mensen treft die meerdaags op pad zijn. Bij een brug spraken we 2 dames die vanuit Rothenburg op weg waren en de geboekte hotelletjes wel moesten bereiken. Tot nog toe lukte het hen. Uiteraard zijn er ook veel dagjes mensen. We fietsen niet alleen.
Leo wilde weer voor de middagrust op de camping zijn want anders kun je gewoon wachten tot 3 uur voor je kunt inboeken. Dat is gelukt. We hebben een mooie plaats, er staan net als in Riedenburg picknick tafels op het trekkersveld en dat is wel fijn.
Regensburg, het eerste boekje van de Limes route zit er op. Volgens de berekening hebben we er nu 939 km erop zitten. Nog 7 fietsdagen te gaan. Maar eerst blijven we hier 2 dagen staan en gaan we de stad bekijken. Vandaag 52 km gefietst. Hoe de stad was dat laten we jullie nog weten. Wordt vervolgd zeg maar.
Groeten uit een nog steeds zonnig Regensburg.

• 11 Juni 2018 - 15:39

Jannie B.:

Leuk om jullie verslagen te lezen. Geniet van Regensburg, hebben wij ook op een camping gestaan, aan de Donau(?).
    Succes verder en groeten van ons en van 2 Vittorio's (met 2 t's voor de kenners, grapje van Wim)

• 11 Juni 2018 - 16:54

Karin:

Hallo Jenny en Leo! Jullie schieten al aardig op en zo te lezen krijgen jullie al aardig fietsbenen. Fijn dat het weer meewerkt, af en toe een bui om af te koelen is dan ook wel lekker. Wij waren gisteren pas tegen 24.00 uur terug uit Groningen, tot sluitingstijd nog quiltlocaties bezocht. Op die manier toch ook de nodige fietskilometers gehad. Weer veel inspiratie opgedaan en aan de hand van foto,s ideeen uitgewerkt. Vandaag rustdag en de laatste schilderactiviteiten, het is klaar, op het badkamerraampje na dat nog gerepareerd moet worden. Mijn huis is weer een plaatje!! Morgen naar de tuin om weer aardbeien te plukken en de koolplantjes water te geven. Geniet van de rustdagen in Regensburg en daarna een goede voortzetting van de tocht, leuk om te lezen, je schrijft boeiend Jenny! dikke knuffels vanuit een ook zonnig Den Helder

• 11 Juni 2018 - 17:00

Dirk Lauwers:

Tof dat jullie toch zijn kunnen vertrekken met Leo zijn nekklachten.
    Jenny zal vermoedelijk alle dagen moeten masseren

• 11 Juni 2018 - 17:02

Lenie En Jacques:

Mooi en uitgebreid verhaal over verschillende dagen. Goed geschreven dat je bijna alles in gedachte mee beleefd. Groeten, en nog veel droge dagen.

• 11 Juni 2018 - 19:18

Peter En Alie:

Jullie verslagen zijn heerlijk om te lezen, je zou zo op weg gaan?
    Maar met al die ooievaars en kikkers waar ooievaars op afkomen moet je wel oppassen hoor, je weet nooit wat er van kan komen ;-)

• 11 Juni 2018 - 19:40

Nora:

Mooie uitgebreid verslag. Liefs van Theo Nora het verslag is wel bij Theo overgekomen

• 12 Juni 2018 - 13:51

John Breda:

Wat maken jullie toch een fantastische reis, we zijn razend jaloers.
    Geniet het maar fijn en blijf voorzichtig.
    Liefs Groetjes Wil en John.

• 12 Juni 2018 - 15:41

Frans:

Vaak zie ik ze rijden door de duinen richting Petten. Je ziet prachtige combinaties met soms een wagentje erachter. Dan rijst de vraag, wat zal erin zitten? Hun kinderen, een hondje of bagage voor een lange toch. Je kunt je afvragen: Zijn het die of die. Het antwoord is soms nee, want die zijn aan het fietsen in de buurt van Riedenburg op weg naar Wenen. Eigenlijk mogen ze van mij echt een aantal pedaalomwentelingen extra naar het Oosten maken want het geeft mij een goed gevoel dat het allemaal goed gaat en ik geniet ook van die leuke reisverslagen. Groetjes Frans

• 12 Juni 2018 - 20:01

Pierre Daenen:

Amaai, Jenny en Leo, hele leuke roadstory; genieten jullie maar volop van de telkens nieuwe verrassende plekjes en landschappen, die jullie onder de wielen geschoven krijgen.
    Nog een voorspoedige trip, groetjes van Petra en Pierre

• 16 Juni 2018 - 09:51

Ans Daams:

Hallo Jenny en Leo,
    Veel dank voor de mooie verhalen, gezellig.
    Ben in veel van die plaatsen ooit ook geweest,
    niet op de fiets maar toch.Geniet van de verdere reis.
    Tot horens, liefs, Ans