Regensburg-Netten-Passau - Reisverslag uit Passau, Duitsland van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Regensburg-Netten-Passau - Reisverslag uit Passau, Duitsland van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Regensburg-Netten-Passau

Door: Leo en Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

16 Juni 2018 | Duitsland, Passau

Dinsdag 12 juni, door Jenny;
Gister zijn we aan het einde van de middag naar de stad gefietst. Het was niet heel moeilijk te vinden want je volgt gewoon de Donau en als je dan bij de stenen brug bent zie je ook rechts de Dom. Tegenover de Dom hebben we op een terras een glaasje wijn gedronken en de Dom bestudeerd. Wat een werk! En dat ze dat toen al konden. Al die beelden van heiligen, de krullen en alle andere versierselen, ongelooflijk. Nu zijn ze bezig met renoveren maar vraag je je ook af hoe ze die steiger op die hoogte bouwen. Zeer indrukwekkend. Na de wijn hebben we een klein ommetje gemaakt en hebben besloten te eten van de Duitse keuken. Lekker buiten op een terrasje wat niet al te groot was. Leo had een bord met 3 vleessoorten, zuurkool en aardappels. Ik had goulash met spratzlen (soort pasta) en salade. Erg lekker, cappuccino toe.
We waren precies voor de bui weer terug op de camping. Lekker uitgeslapen, al ben je automatisch vroeg wakker van de vogels en omdat je toch in een ritme zit. Vanmorgen ook de reacties gezien op onze verslagen. Erg leuk. Bedankt allemaal.
Vanmorgen hadden we besloten te gaan ontbijten in de stad. Onderweg wel gezien dat bij een bakker mensen een gezellige etagaire hebben met allemaal lekkere dingen. Nu hadden we daar tijd voor. Lekker was het, alleen wat veel, de lunch hebben we over geslagen.
We hadden ook besloten het boekje Limes route deel 1 naar huis te sturen samen met alle kaarten. Leo wil altijd ook weten hoe de omgeving er uit ziet en we hebben NL-ers er al eens mee geholpen. Gelijk nog even de kleding nagelopen en daarvan kon ook nog wel wat terug. Toch zo’n 4500 gram. Leo vliegt straks langs de Donau, ik mag wel uitkijken.
Hierna hebben we de stad bekeken, veel klein zijstraatjes met verrassende winkeltjes, leuke terrasjes en uiteraard de Dom. Ook zijn we in de kelder geweest, hier zijn de Bisschoppen van Regensburg bijgezet. Van de laatste 2 waren er foto’s bij. De Dom heeft ook een heel mooi en groot orgel, helaas zijn er geen concerten als wij er zijn. En de stenen brug over de Donau, bijzonder. Regensburg staat ook op de lijst van Unesco.
Ook hebben we in een buitensport winkel een fles impregneer gehaald, de tent slaat wat door, nu hopen dat het beter gaat. Zal je zien hebben wij geen regen meer. Kwamen we bij de tent aan zat de fles niet in de tas. Leo terug gefietst en de fles stond daar met een briefje “wel betaald, vergeten mee te nemen” maar dan in het Duits.
Vanavond een lekkere salade gegeten met een glaasje wijn. Morgen weer een nieuwe dag. Het plan is naar een mooie fietswinkel te gaan. Ik wil een iets kortere fietsbroek dan kan er meer been bruin worden. Tot morgen.

Woensdag 13 juni, door Jenny;
Vanmorgen lekker uitgeslapen. Dat we de tent uitkwamen waren de fietsers uit Alkmaar bijna klaar om te vertrekken. We hebben ze uitgezwaaid en Wie weet komen we ze nog tegen maar ik denk het niet. Ook een ander NL stel vertrok weer, hij 75 jaar en zij 72, heel bijzonder als je dan nog zoveel fietst en kampeert.
Na het ontbijt naar de fietsenwinkel gegaan, dit is de grootste 2 wieler zaak van heel Duitsland. Ze hadden niet alleen fietsen en fietsspullen maar ook motoren en accessoires. Na lekker rond gekeken te hebben zijn we met 2 kortere broeken, handschoenen en een windjasje weer vertrokken. Nog even langs de supermarkt en dan kunnen we weer gaan lezen en breien. We hebben een plekje gevonden waar we lekker kunnen zitten, binnen aan een tafel, lekker makkelijk en uit de wind.
Vandaag is het bijzonder fris, net nu de dikke sweaters onderweg naar NL zijn. Maar goed, morgen wordt het wel weer lekkerder en anders moeten we wat harder fietsen. We laten het jullie weten.

Donderdag 14 juni, door Leo;
Vanmorgen om 0700 uur opgestaan. Het was een frisse nacht en voor het eerst geslapen met een dichte slaapzak. Toch wel fijner eigenlijk want als je ligt te zweten in je tent is dat ook niet alles. Jenny wakker gemaakt toen het tijd was dacht ik, bleek het 0600 uur te zijn. Toch nog even weg gedoezeld en vervolgens op het juiste tijdstip eruit. Om 0830 zijn we vertrokken, voor het eerst met ons fleece vest aan, het was fris maar wel heerlijk fietsweer. De nieuwe fietsbroekjes bleven dus in de tas. De afstand zou zijn 72 km vandaag. Koffie tijd hadden we gepland in het stadje Worth op een afstand van 27 km van Regensburg. Het ging voorspoedig, de wind grotendeels in de rug en bijna geen gravelpaden. Nu het aanhangwagentje lichter is fietst dat voor mij een stuk ontspannender. Zeker op die kleine felle hellinkjes. Bij het plaatsje Markt Donaustauf zagen we een Romeinse tempel staan op een heuvel. Bleek te zijn gebouwd door koning Ludwig de Eerste van Beieren in 1820 om illustere Duitse grootheden uit zijn gebied te eren. Verder is er een museum in van Duitse staatslieden. We zijn niet de heuvel op gefietst maar hebben van onderaf wat foto’s gemaakt.
Om 10.30 uur waren we in Worth en hadden al snel een konditorei gevonden voor de cappuccino en een overheerlijk koffiebroodje erbij. Wat dat betreft is het hier goed vertoeven. We kunnen ons ‘s middags nog wel inhouden om geen taart te nemen want Jenny wilt wel graag wat afvallen gedurende déze tocht.
Na de koffie verder op pad en wilden in Bogen boodschappen gaan doen voor de lunch en avondeten. In Reibersdorf kwamen we een fietser tegen op een fiets uit eind 1800. Zo een met een groot voorwiel en klein achterwiel. Volgens mij wel aangepast aan deze tijd want hij had er behoorlijk de vaart in. De rest van de route vandaag hebben we elkaar een paar keer gezien. Nadat we de boodschappen hadden ingeslagen en geluncht hadden hebben besloten we om wat meer kilometers te maken vandaag, dit omdat het lekker opschoot. Dan kunnen we morgen gelijk doorfietsen naar Passau waar we 2 dagen zullen blijven. We hebben een kamer geboekt in een hotelletje. Even lekker genieten van de comfort.
Om 15.30 uur hadden we er 85 km opzitten en kwamen langs een kleine camping gefietst waar we onze tent konden opzetten. Toen we net op het terras zaten aan een groot glas weizzen kwam er een oude mannen fietsclub langs. Een keer in de week maakten ze een tochtje op hun e-Bike om in beweging te blijven. Gezellig zitten kletsen met de heren hoewel Bayrisch best moeilijk te verstaan is. Uiteraard moesten ze wel even kwijt waarom Holland niet aanwezig was op de WK voetbal. Ze eerst uitgelegd dat het Nederland moet zijn en dat wij ook graag andere landen een kans gaven om mee te doen. Zodat niet altijd dezelfde ploegen mee zouden doen, graag wat variatie.
Nu zit Jenny lekker te breien op het bankje in de zon die toch nog even doorbrak en ik het verhaaltje van de de dag in elkaar zet.
Groeten Jenny en Leo.

Vrijdag 15 juni, door Jenny;
Vanmorgen op tijd opgestaan en zodoende konden we om kwart over 8 vertrekken. Gister kwam er nog een Fransman op de camping, er was ons gevraagd iedereen door te sturen naar het rode huisje om de hoek, zo ook deze man, hij sprak geen Duits of Engels, maar gelukkig spreekt Leo ook Frans. Het is vast goed gekomen want hij heeft zijn tent opgezet en gebruik gemaakt van het sanitair.
Gisteravond hadden we besloten in Passau een pensionnetje te nemen. Er stond er een in het boekje, vlakbij het station en speciaal voor fietsers. Dat gaf Leo een goed gevoel want waar moest het karretje staan en de fietsen, hier zou dat in ieder geval goed komen.
Onze eerste stop was in Deggendorf, hier was een mooi plein met een mooi raadhuis. Het was nog vroeg maar evengoed gelijk een cappuccino gedronken. Hierna de weg vervolgd. Bij vertrek was het iets fris maar de blauwe plekken in de lucht waren te zien dus werd het steeds lekkerder van temperatuur. We fietsten langs dijkjes waar de Donau achter stroomde, mooi begroeide dijkjes met blauwe bloemen, gewoon over het dijkje zodat we de Donau konden zien, langs de snelweg met wat bomen er tussen, door weilanden met granen en mais, heel afwisselend. We kwamen ook een Spaans stel tegen die niet begrepen hadden wat “umleitung” betekende, ze moesten ook naar Passau en na een praatje werden we gevolgd.
De kerk torentjes vind ik ook heel bijzonder hier. Soms staat er op het torentje een bolletjes met een klein puntje, maar ook conische punten of een spitse punt zie je veel. Eerst dacht ik dat het per gebied was maar daar lijkt het niet op.
De Donau is ook een behoorlijk brede rivier. Het kan zijn dat het water hoog stond, het viel op. Vlak na Vilshofen hebben we op een bankje aan de Donau geluncht, dan valt het op dat het behoorlijk stroomt aan takken die voorbij drijven.
Het fietste fijn het laatste stuk, geasfalteerde paden. Net voor Passau hadden we wat klimmetjes en dat lukt goed. In Passau is toch altijd weer een ander verhaal, veel stoplichten, zoeken naar de fietspaden, veel verkeer waar je tussen door moet manoeuvreren. Maar Leo’s navigatie deed het goed en zo kwamen we ook bij het fiets pension. De sleutel konden we beneden bij de bakker ophalen en ook betalen. Er was een special box om de fietsen in te zetten, allemaal mooi. De kamers hadden allemaal rivier namen, wij slapen in “Isar”. Dat ik de kamer binnen kwam was ik wel even hopeloos teleurgesteld, het lijkt wel een jeugdherberg. Op onze kamer staan 6 bedden. Leo is wel gaan navragen of er geen anderen bij kwamen en dat was gelukkig niet het geval. Vandaag 68 km gefietst.
Na lekker gedoucht te hebben zijn we de stad in gegaan. Eerst een stadsplattegrond gehaald bij de VVV en daarna even lekker op een terrasje gezeten om wat te drinken. Er is veel beweging en wij zijn zeker niet de enige toeristen. Passau is een mooie stad met een Dom. Waarschijnlijk gaan we morgen naar een orgelconcert om 12 uur, als het lukt om kaartjes te krijgen. Op het terras zittend hebben we ook bekeken waar we wilden eten, India’s is het geworden. Onderweg naar het eettentje mooie straatjes gezien met mooie oude gebouwen en pleinen met fonteinen. Er zijn ook veel kerken. Aan de overkant van de Donau nog een kasteel. We konden lekker op het terras zitten van het Indiase restaurant, lekker gegeten en op de terugweg naar ons pension nog een ijskoffie genomen. Het was een mooie dag en dat pension went wel. Tot morgen.

Zaterdag 16 juni, door Leo;

Vandaag geen kilometers op de fiets gemaakt maar te voet. We zijn vroeg, 08.45 uur, op pad gegaan want we moesten kaartjes kopen voor het orgelconcert en dat wilden we niet missen. Om 09.00 uur stonden we bij de kassa, ging hij pas om 10.00 uur open. Van de nood een deugd gemaakt en zijn we eerst gaan ontbijten in een Perzisch restaurant. Lekker buiten gezeten op het terras onder de parasol. Het heeft ons goed gesmaakt en om 10.00 uur op weg naar de kassa voor de kaartjes. Achteraf bleek dat we er goed aan gedaan hadden om op tijd kaartjes te kopen want het was uitverkocht toen het begon. Het concert was in de Dom, en binnen in de kerk was het in de barokstijl ingericht. Wat is dat een werk geweest. In de tussentijd geslenterd door de stad en naar het “drie rivieren punt” geweest. De rivieren “Inn” en “Ilz” monden hier in de Donau uit. Passau is een mooie stad met veel historie en trekt daardoor veel toeristen aan. Diverse cruiseschepen liggen hier afgemeerd aan de kade. Door de straten zie je grote groepen toeristen lopen onder leiding van een gids. En tussen deze groepen door banen fietsers en auto’s zich een weg.
Om 11.30 uur stonden wij bij de ingang van de Dom en we waren niet de enigen. Toen het concert begon zat de Dom bomvol. Als het elke dag vol zit is het een mooie bron van inkomsten voor het bisdom. Het concert viel ons wat tegen maar wat een mooi geluid kwam er uit het orgel. Tussen haakjes het is het grootste orgel van de wereld en gebouwd in 1923.
Na het concert een heerlijke pho, Vietnamese rundvlees soep, gegeten en daarna ging onze slenter tocht verder. We kwamen langs een barbershop en daar mijn coupe marinier weer op de juiste haarlengte laten brengen. De rest van de tocht fiets ik er weer netjes bij. Nu weer terug in het pension om bij te komen van onze verkenning van de stad en straks gaan we weer lekker uiteten op een terrasje langs de Donau. Wat weggespoeld gaat worden met een groot glas bier.
Morgen weer op de pedalen en steken we de grens over naar Oostenrijk. Nog 320 km te gaan.
Groet Jenny en Leo.

Ps: kwamen gisteravond nog onze Fransman tegen en hij was blij dat hij een bekend gezicht zag. Hij had panne gehad met zijn fiets vandaar dat hij zo laat was. Maar hij wist niet waar de camping was dus ik heb hem uitgelegd hoe hij het beste fietsen kon. Hij fietst normaal 150 km per dag en is op weg naar de zwarte zee. Dat is het leuke van een fietstocht waarbij je andere fietsers ontmoet en contact mee krijgt en naderhand weer tegen kunt komen.

• 16 Juni 2018 - 15:30

Lenie En Jacques:

Mooi uitgebreid verslag van afgelopen dagen. Vooral de beschrijving van de omgeving en de dingen die jullie zien en tegenkomen, maken het een mooi reisveslag.
    En dit alles zonder problemen.

• 16 Juni 2018 - 17:00

Annie En Peter Gadellaa:

Wij genieten van jullie verslagen. We doen het jullie niet na, het zijn wel erg veel kilometers. Nog veel plezier.

• 16 Juni 2018 - 21:20

Nora:

Jullie uitgebreide berichten weer gelezen. Dank je wel daarvoor.

• 17 Juni 2018 - 08:50

Mary Beek:

Zaterdag 15 teruggekomen van tweeënhalve week zeeland. Vandaag 16 juni reisverslagen gelezen.Heel veel herkenbare plaatsen.Jullie pendelen maar verdert wij lezen verslagen en genieten ervan.
    groetjes Jan en Mary.

• 17 Juni 2018 - 09:55

John Breda:

Zoals gewoonlijk weer een leuk verslag, fijn dat alles zo goed gaat.

Vraag me alleen af of je in Duitsland alleen maar Perzisch of Vietnamees kunt eten, maar wel erg lekker denk ik.

Hebben zelf juist gisteren geboekt voor een niet al te lang busreisje door de Elzas en het Zwarte Woud,
    een fietstochtje als jullie doen zit er voor ons echt niet in.

Nou ja, nog een heel fijn vervolg van jullie prachtige tocht, liefs, groetjes ons.

• 17 Juni 2018 - 11:26

Theo Nieland:

Ik geniet van jullie reisverslag, geeft me mooie herinneringen, groetjes van Theo.

• 17 Juni 2018 - 21:06

Jannie B.:

Is genieten van jullie verhalen! Succes verder!

Ik volg ook 2 Noord-Hollanders die vanuit Den Oever naar Santiago de Compostella LOPEN!
    Ik pak toch liever de fiets/Vittorio.
    Groetjes, Wim en Jannie.

• 18 Juni 2018 - 07:39

Karin :

Leuk verslag, jullie nemen echt de tijd om alles te bekijken, dat schiet er bij mij altijd bij in. Mooie steden daar! Verder schieten jullie nu echt op naar Wenen, die ruim 300 km,s gaan met gemak. Ik hoop op mooi zonnig weer en dus bruine benen!!!

• 18 Juni 2018 - 18:02

Dirk Lauwers:

Wederom een mooi vervolgverslag van jullie reis.
    Het is blijkbaar genieten van elk uur. En voor Jenny de eerste echte laisse faire in het nieuwe leven voor haar.
    En ook Leo heeft blijkbaar geen last meer van zijn nek.
    BTW: de rode duivels hebben zo net hun eerste wedstrijd tegdn Panama gewonnen met 3- 0!

Hou jullie haaks

• 18 Juni 2018 - 18:40

Leo:

Hoi Dirk, gefeliciteerd met de overwinning vsn de Rode Duivels. Gin het ze van harte. Idd wij genieten samen van deze tocht, een aanrader. Helaas is mijn nek nog steeds geen 100% en dat moet ik accepteren. Bij terugkomst heb ik al en afspraak met de fysio. Ik ga er mee om en geef het een plaats. Zanskar, noord Indianen, gaat niet door en in plaats daarvan ha ik naar Georgië een tocht van 14 dagen. Wij hebben nog 3 fietsdagen te gaan voordat wij in Wenen zijn. Groet Jennyenleo

• 19 Juni 2018 - 10:50

Diana:

Leuk verslag weer, alles gaat goed en voorspoedig zo te lezen. Veel veilige kilometers nog. Groetjes van ons