Van Diekirch naar Verdun - Reisverslag uit Diekirch, Luxemburg van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Van Diekirch naar Verdun - Reisverslag uit Diekirch, Luxemburg van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Van Diekirch naar Verdun

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

14 April 2019 | Luxemburg, Diekirch

Zaterdag 13 april
Vanmorgen was het weer behoorlijk fris, zijn nog lekker even blijven liggen. Maar ja, het plan is om naar Verdun te gaan dus moeten we er uit. Op zich is het allemaal niet heel veel werk om alles weer in de kastjes te hebben en de fietsen achterop. Wij noemen dat ook wel “zee vast zetten”. Leo doet de buiten dingen en ik de binnen dingen.
En zo gingen we weer op weg, eerst nog even getankt net buiten de camping, was 20 cent per liter goedkoper dan in Den Helder, dat rijd lekker! Leo had de navigatie ingesteld en zo gingen we weer over de gele wegen op de kaart. De wegen waren prima, veel rotondes en op de kaart kan ik slecht zien waar we echt zitten. Nog even boodschappen gedaan bij een supermarkt en we kunnen het weekend weer door. Tot we op een kruising komen waar er “Verdun nog 42km” op het bord staat en naar links wijst ,terwijl de navigatie ons rechtdoor stuurt. Wij naar links gegaan en lekker over een rode weg gereden, dat gaat prima en gaan we vaker doen.
In Verdun hadden we de camping snel gevonden, er was genoeg plaats en we waren snel geïnstalleerd. Nog even lunchen en de folders die we bij de receptie hebben meegenomen bekeken en dan snel de stad in. We hadden bedacht om een stadswandeling te maken, er waren er 2 en combineren moest lukken. Al vrij snel liepen we langs de Citadel, een museum wat we morgen gaan doen. In de stad aangekomen was er een drukte van jewelste. Mensen met maskers en mooie pakken liepen langs in optocht. Toch maar even gevraagd wat voor feest dit was, Venetiaans Carnaval. Erg leuk en verderop in de straten waren ook nog kraampjes. De stadswandeling was niet heel erg lang, we liepen langs de Maas waar een heel mooi Officiersgebouw staat, nu is het een hotel. Verder was er een oude stadspoort, een mooi park waar ook het oorlogsmonument staat. Uiteraard kwamen we ook langs het monument van de overwinning en de bevolking van Verdun. Alles ziet er mooi onderhouden uit. Nog lekker bij een winkeltje thee gedronken om weer wat door te warmen en toen rustig aan terug naar de camping. Lekker een bonenpotje gemaakt en plannen voor morgen. Heerlijk bij de kachel zitten lezen en breien.

Zondag 14 april
Wat was het koud vanmorgen! We hadden bedacht om op de fiets langs monumenten en gedenkplaatsen te gaan. Dus zo gezegd.... wat was ik blij dat er nog een paar handschoenen in mijn jaszak zaten, echt, dit frisse weer hadden we niet bedacht, het is waterkoud. Dat wij wakker werden scheen het zonnetje en wij dachten dat dat wel lekker was. Maar op de fiets was het zonnetje achter de wolken maar zolang je fietst blijf je op temperatuur. Het landschap is glooiend en uiteraard zit er wel een klimmetje in, goed te doen met 1 fietstas op je fiets. Het eerste punt was in Bras-sur-Meuse, hier was een begraafplaats met best veel graven van onbekende soldaten. Behoorlijk indrukwekkend. Snel weer verder naar het volgende punt, Douaumont, hier is het Tranchee des Baionnettes, volgens ons zou dit een stuk loopgraaf zijn waar nu mensen in begraven liggen. Lang niet overal zijn ze scheutig met informatie in het Engels neer te zetten. Iets verder was een restaurantje waar we nog even een bakkie hebben gedaan. Iets verder was het monument van de vrede, Ossuaire de Douaumont, dit is geopend door President Hollandse en Angela Merkel. In dat monument liggen de stoffelijke resten van 130.000 ongeïdentificeerde Franse en Duitse soldaten. De binnenmuren zijn betegeld met heel veel namen, er is ook een kapel in. En dan ook nog een groot veld met allemaal kruizen. We waren behoorlijk onder de indruk. Je komt ook een monument tegen voor de Israëlische gesneuvelde militairen en een monument voor alle moslims. Heel bijzonder.
Hierna terug gefietst naar Verdun waar we ook nog wat wilde bekijken, de kathedraal. Deze stond gedeeltelijk in de steigers en was wel mooi maar toch iets soberder dan verwacht. Hierna zijn we door gefietst naar de Citadel. Ze zijn deze gaan bouwen in 1567 en deze was klaar in 1634. De toenmalige koning vond de beveiliging van zijn grenzen heel belangrijk. Vanuit de lucht ziet het er uit als een fort. Toen Duitsland Verdun ging aanvallen werd de citadel gebruikt als ondergrondse stad waar veel activiteiten plaats vinden. Zo waren er slaapzalen voor de soldaten, kantoren voor de officieren, bakkerijen om iedereen van brood te voorzien en munitie magazijnen. Met een treintje zijn we door de Citadel gegaan, ze geven daar een goed beeld van de het begin van de oorlog en hoe het leven in de citadel was.
Dat we 4 jaar geleden in Ieper waren op onze fietstocht langs de NL en Belgische kust waren we ook al geraakt door de WO1. Wat een mensen zijn daardoor overleden, heftig.
Nu zitten we dan weer lekker binnen met een kopje thee en laten alle indrukken van vandaag wat bezinken. Morgen gaan we de Voie Sacre volgen naar Bar-le-Duc.

• 14 April 2019 - 13:19

Nora De Wijn:

Heb je verslag gelezen en er van genoten. heb het aan Theo doorgestuurd. Zijn mail is theo.monire@gmail.com

• 14 April 2019 - 15:06

Peter:

Zo de kop is er arf nu nog het warme weer;-).

• 15 April 2019 - 16:59

Tante Marjan:

Mooi verslag van Verdun. Het wordt warmer, houd goede moed! Ik mail om Jenny te feliciteren met haar verjaardag 18 april. Een kaart naar Den Helder heeft weinig nut. Fijne dagen.

• 17 April 2019 - 08:47

Jan Ritzen:

Hoi Leo en Jenny, zojuist jullie bevindingen omtrent Verdun gelezen. Wij waren toendertijd ook zeer onder de indruk van al hetgeen zich daar heeft afgespeeld.Een stukje geschiedenis waar ik, toen nog werkzaam op School zijnde, twee maal in het jaar assisteerde bij de VWO klassen en het ook werd nagespeeld/ingestudeerd in de Aula met zandzakken, prikkeldraad, uiniformen, rook (Gas) en twee uit Engeland ingehuurde Figuranten. 'sAvonds was dan voor de ouders de voorstelling waar ik vooraf het woord mocht doen. Een keer vergeten de Rookmelder uit te zetten overdag tijdens de Repetitie. Bracht de hele school in beroering hahaha!
    Las ook dat je in de Citadel bent geweest, heel bijzonder vond ik dat ook!
    Het weer wordt steeds beter, geniet lekker samen. En Jenny, morgen drinken wij een Glaasje, misschien ook meerdere, ter gelegenheid op jouw Verjaardag.
    Geniet ze ook namens Marijke. Groetjes, Jan.

• 18 April 2019 - 03:45

Annie En Peter Gadellaa:

Hoi Jenny en Leo. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Jenny, en een fijne dag. gr Annie en Peter

• 18 April 2019 - 19:15

Jolande:

Jenny en Leo, van harte gefeliciteerd!