Van Verdun via Langres en Macon naar Chateau NdP - Reisverslag uit Diekirch, Luxemburg van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Van Verdun via Langres en Macon naar Chateau NdP - Reisverslag uit Diekirch, Luxemburg van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Van Verdun via Langres en Macon naar Chateau NdP

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

19 April 2019 | Luxemburg, Diekirch

Maandag 15 april
Vanmorgen scheen het zonnetje, strakke blauwe lucht, net als gister, maar toen betrok het voor we er erg in hadden. Nu blijft het mooi blauw. Na alles weer vast gezet te hebben zijn we op weg gegaan. We gaan de Voie Sacree, de Heilige weg, volgen tot Bar-le-Duc. Dit is de weg die in 1916 gebruikt werd om Verdun te bevoorraden van alles wat er nodig was. Het was een brede weg, nu normaal met 2 rijstroken maar toen was dat breed. In die tijd werden de transporten zeer goed gecoördineerd. Wat er nu nog van over is zijn 57 witte palen met een rode rand aan de bovenkant en bedekt met bronzen plaat met een helm. Iedere kilometer staat er een, als kruisen langs een kruisweg. Ook kom je nog veel monumenten tegen. Verder is het een mooi glooiend landschap.
Sinds Nieuw Zeeland, waar veel monumenten staan naar aanleiding van de grote oorlog, en later nog een bezoek aan Ieper, lijkt het of het me meer raakt. NL deed niet mee en daardoor is het nog veel verder van je af. Heftige oorlog die heel veel jonge mensen zinloos heeft gedood.
We zijn dwars door Bar-le-Duc gereden, we wilden iets anders dan de navigatie. Mooie stad met veel oude gebouwen. We zijn er alleen maar door gereden.
Het landschap is glooiend met hele grote akkers, sommige met gras, andere braak of met koolzaad. Die gele velden zijn wel mooi. In NL is het natuurlijk veel kleurrijker met de tulpen en hyacinten, maar toch, dit heeft ook wat. We rijden de Route National en dan kom je in veel dorpen die aan die weg liggen. Het is echt Frankrijk, gezellig. Ook komen we soms een bord tegen waar een paar mensen met gele hesjes zitten. Dat gaat blijkbaar ook gewoon door.
We hebben bedacht om vandaag in Langres te overnachten. Er is daar een camping op de stadsmuur, klinkt interessant. Tegen drieën kwamen we er aan, de receptie ging om 17.30 open, dus een plekje gezocht en met een kopje thee lekker in het zonnetje genoten van het uitzicht. Hierna een stadswandeling gemaakt. Een gezellig stadje met veel oude gebouwen, kerken en pleintjes. Uiteraard zijn ze wel verder gaan bouwen buiten de stadspoort.
Bij terugkomst de inschrijving geregeld en lekker gegeten en ontspannen. Morgen weer verder.

Dinsdag 16 april
Vandaag gaan we naar Macon. In Macon treffen we morgen Tilly en Knut, Tilly is Leo’s zus, zij zijn 6 maanden in Spanje geweest en willen met de Paasdagen weer thuis zijn. Dat we net alles ingepakt hadden begon het te druppelen, jammer, het is niet echt koud en nu weten we dat de ruitenwissers het goed doen.
Na Dijon kwamen we dwars door de Bourgogne. Wat een gebied, best groot, ik heb een aantal plaatsen moeten leren voor mijn wijncursus en dat is dan leuk om te herkennen. Eigenlijk zou je wat van die wijnboeren langs moeten gaan en hier en daar wat proeven, maar dan moet je op de fiets zijn. Alhoewel, met de wijncursus spuugde ik het ook uit. Dat proeven gaat er echt nog wel van komen.
Ondanks de regen, het ging niet hard, was het goed rijden, vandaag heb ik weer gereden, was de 2de keer, het ging prima. Rond 3 uur stonden we op de camping en heb ik mijn wijncursus boek gepakt en hebben we gekeken wat er in deze buurt is. Dit is het zuidelijke deel van de Bourgogne, met hulp van internet nog een paar dorpen gevonden en Leo heeft op de laptop een route uitgezet. Daarna nog even naar de winkel voor nieuwe batterijen voor de GPS anders komen we er niet. De receptie nog even gevraagd waar zo’n winkel was en ze wees naar links en dan zouden we het tegen komen. En inderdaad, een best groot winkelcentrum met een hele grote supermarkt waar een AH-XL niets bij is. Uiteraard gingen we niet alleen met batterijen weg. Terug in de camper lekker gekookt en gegeten en alle andere huishoudelijke taken gedaan en besproken. Morgen weer verder.

Woensdag 17 april
Vanmorgen redelijk op tijd opgestaan voor een niet-reis-dag. We gaan fietsen in het Maconnaise wijngebied. De route staat in de GPS, nieuwe batterijen er in, wat kan er mis gaan. Het weer is prima, zonder vest, korte broek aan. Wij op pad. Net waren we de weg over gestoken en moest ik even wachten, de GPS kon ons niet bijhouden. Weer verder, stevige klimmetjes en een passerend groepje wielrenners die het blijkbaar bijzonder vinden dat een vrouw kan fietsen en vooral zo’n klimmetje. We fietsten langs een mooi dorpje en er was een kasteel. Dus gestopt, helaas geen wijn kasteel. Het zag eruit als een mooi landhuis. Later dat we wegfietsten bleek dat we aan de achterkant zaten in het park. De voorkant had een oprijlaan. In dat park hadden we nog even gezeten want de GPS deed niet wat Leo wilde. Weer verder gefietst en toen kwamen we bij een cava, ik zag mijn kans om wijn te proeven maar het was net 12 uur dus voor hen middag pauze, jammer voor mij. Hierna zijn we naar de camping gefietst want we moesten voor het eten nog een boodschap doen en we wisten niet hoe laat Tilly en Knut zouden aankomen. Terug op de camping waren ze er al, ze hoefden die dag maar 200 km te rijden dus dat was niet zo lang. Gezellig samen een bakkie gedaan en gekletst.daarna hebben we onze eerste was gedraaid, ja, dat gaat gewoon door. Met de droger lukte het niet, de 5 euro vielen er door zonder dat er wat gebeurde. Gelukkig was het mooi weer en hadden we al een lijntje en was het dezelfde dag nog droog. S’avonds hadden we lekker risotto met garnalen en mosselen gekookt en gezellig met z’n vieren gegeten.
Het leven in de camper is prima, we weten beide waar alles staat en de ruimte is ook heerlijk. Je zult wel denken dat het in vergelijking met fietsen en een klein tentje alles wel beter is. We zien het best als luxe en genieten ervan.

Donderdag 18 april
Bij het wakker worden werd ik natuurlijk gelijk door Leo gefeliciteerd. In Verdun had hij een mooie glazen hanger voor een ketting uitgezocht, een mooi kado. Dat ik mijn telefoon aanzette kreeg ik ook heel veel app-jes binnen, de roaming staat niet altijd aan. We hebben gezellig met z’n vieren ontbeten en koffie gedronken en daarna hebben we nog lekker gerommeld. In de middag nog gezellig een biertje en wijntje gedronken en daarna een lekkere pizza gegeten vlakbij de camping. Ik wil iedereen bedanken voor alle lieve berichtjes, het maakt een verjaardag speciaal als er zoveel mensen aan je denken.

Vrijdag 19 april
Vandaag vertrekken we naar Chateau Neuf du Pape en Tilly en Knut weer verder op weg naar huis. Het is weer een mooie dag en we hebben besloten om de peage te nemen. We hadden niet verwacht de enige te zijn die ergens heen wilden met de Paasdagen in het vooruitzicht.
Leo reed het eerste stuk tot net onder Lyon en daarna heb ik gereden. Het ging allemaal voorspoedig al waren we zeker niet de enige die onderweg waren. Ik vond het ook mooi hoe je ziet dat de natuur hier weer zoveel verder is als In NL. Net na Macon had je veel bomen langs de weg met hier en daar een paars bloeiende boom, mooi gezicht. Nog weer zuidelijker waren de paarse bomen bijna uitgebloeid en begonnen de groene blaadjes al te komen. Ook zie je dat de wijn velden hier al uitlopen, in de Bourgogne had je dat nog niet. Ook de dorpen zien er anders uit, mooi met cipressen, gewoon Zuid Frankrijk.
Er was nog wel even een dingetje dat we bij de tolpoort stonden om te betalen. Ik had het kaartje erin gedaan en de creditkaart en toen vroeg ie om het kaartje. Dus maar op de hulp knot gedrukt en is het goed gekomen. Wat een gedoe, die auto achter me zal wel gebaald hebben, nou, ik ook.
Hierna was het nog een klein stukje over smalle weggetjes, een keer fout gegaan, een boerenpaard opgereden. De navigatie zei nog dat het een onverharde weg was, dus in z’n achteruit. Ondanks dat de camping van 12 tot 3 rust heeft werden we wel geholpen met inschrijven en een plakje zoeken en staan we nu op een rustige camping met bomen, vlakbij het dorp Chateau Neuf du Pape. Morgen gaan we weer fietsen in dit wijn gebied, Cote du Rhône. Morgen verder.

• 19 April 2019 - 13:08

Nora De Wijn:

Ik ga het is rustig lezen.

• 19 April 2019 - 18:12

Tante Marjan:

Het was weer een heel verhaal en een leuk bezoek met familie. Je verjaardag is niet vergeten door je vrienden/vriendinnen en nog een kado van Leo. Een leuk aandenken meteen aan deze reis.groetjes, tot de volgende keer.

• 20 April 2019 - 04:06

Joke:

Hoi Jenny en Leo

Jullie zitten in een prachtige omgeving, geweldig om dat mee te maken. Leuk beschreven allemaal. Lekker genieten verder.
    Groetjes Joke

• 20 April 2019 - 10:39

Bart Van Der Meer:

Hoi Jenny en Leo, nog gefeliciteerd met jouw verjaardag Jenny, beter laat dan nooit! Ik hoop dat jullie genieten van het mooie Frankrijk en vooral van de wijn want wat dat betreft zitten jullie in een goed gebied. Groetjes en veel plezier.

• 21 April 2019 - 05:23

Jan En Mary:

Hallo luitjes,Jenny nog gefeliciteerd met je verjaardag. Het is eerste paasdag. Helderblauwe lucht en een
    beetje wind.Waar jullie nu zijn zijn wij nog nooit geweest. Uit je schrijven lijkt het me een hele mooi gebied.
    Wij hebben gasten die al 38 jaar bij ons komen met dochter en 2 kinderen. Die geloven nog in de paashaas.
    Om 10 uur wordt het eieren zoeken,
    Wij wensen jullie hele fijne paasdagen en nog een goede reis.
    Groetjes Jan en Mary.

• 21 April 2019 - 06:10

Jacques Bierens:

Weer een duidelijke en mooie routebeschrijving. In onze gedachten zien we de bijbehorende beelden. De Chateau neuf du Pape is een heel bekende en goede wijn. Ook de streek is heel mooi met uitgestrekte gele velden, en verder de wijngaarden. Glaasje wijn en een stukje stokbrood, lekker in de zon, heerlijk.
    Geniet er van en rij veilig. Ondertussen is het hier ook zomers en erg droog.. Groetjes.

• 27 April 2019 - 03:04

Marianne Jonker:

Lieve Leo en Jenny,
    Weer eens rustig de tijd genomen om jullie reis verslag te lezen. Altijd weer leuk! Jenny ik ben hopeloos met verjaardagen, maar als nog gefeliciteerd en gelukkig zijn er veel mensen die wel attent zijn. (Sorry). Wij zijn ook met pasen een paar dagjes weg geweest met onze hippy van.... West kust gedaan Cavia en Raglan. Mooi weer gehad en genoten van de vrijheid die je toch hebt als je je eigen bed bij je hebt... dikke kus en lekker genieten, the Jonkertjes,,