Carcassonne - Reisverslag uit Carcassonne, Frankrijk van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Carcassonne - Reisverslag uit Carcassonne, Frankrijk van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Carcassonne

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

27 April 2019 | Frankrijk, Carcassonne

Dinsdag 23 april
Vanmorgen alles weer ingepakt en op weggegaan naar de Middellandse zee. Vandaag gaan we bijna 300 km afleggen. De navigatie, die tot onze padvinder gedoopt is, bracht ons via Avignon op de goede route naar Montpellier. Het regent een beetje en soms voel je dat de zon best wil doorbreken maar het niet redt. We rijden over de Route National en het valt op dat er veel brem bloeit, ik dacht dat dat hoofdzakelijk in Engeland groeide maar dat is dus niet zo. Ook zie je heel veel witte regen, in bomen maar ook in struiken en ze ruiken ook nog lekker. We komen ook langs de kleine Camarque, hier zagen we flamingo’s. Ze waren niet heel erg roze, misschien te weinig kreeften gegeten. Mooi gezicht is het wel, helaas was het niet mogelijk te stoppen om een foto te maken.
Onze eindbestemming voor vandaag is Leucate. We komen aan in het dorp en gaan eerst via de toeristen info, we willen nog het een en ander weten. Hier hangt ook een briefje met de weersverwachting voor de komende dagen en dat wordt geen strandweer. We hebben de camping gevonden en settelen ons hier. Boodschappen hadden we onderweg al gedaan, dat was dus allemaal voor elkaar. We hebben ook bekeken wat we hier dan wel wilden. Het is een surf paradijs, niet echt voor ons, dus hebben we besloten morgen weer weg te gaan, naar Carcassonne.

Woensdag 24 april
Eigenlijk zag het er vandaag helemaal niet slecht uit, lekker zonnetje maar wel een frisse wind. Bij het wegrijden zagen we gelijk een paar bergtoppen waar nog sneeuw op ligt, we denken van de Pyreneeën. Carcassonne is 90 km hiervandaan, klein stukje. In het Michelin route boek hebben we een kastelen tocht gezien voor de terugweg maar ook een mooi wijn dorp voor de heenweg. Dus daar gaan we heen. We rijden door het Corbieres wijngebied wat er goed bij staat. Het is grappig dat Leo mij steeds vragen stelt over de wijn, soms kan ik gewoon antwoorden maar soms moet ik ook nakijken in het boek hoe het zit. Soms maken we pittige klimmetjes en gaan we dat niet in de 5de versnelling halen.
En zo komen we in Lagrasse, het wijn dorp, we parkeren de auto op een speciale parkeerplaats en gaan het dorp verkennen. Een mooi ommuurd dorpje waar een abdij, kerk en stenen bruggen zijn. De straatjes zijn zo breed dat er precies een personenauto door kan. Stoepjes hebben ze hier niet. We hebben nog even staan kijken bij 2 jongens die aan het vliegvissen waren. Wij zagen de forellen wel zitten maar ze beten niet in de vlieg. Het was een mooi dorp met leuke winkeltjes alleen waren de meeste gesloten.
Nog 30 km naar Carcassonne te gaan, het is gewoon genieten onderweg van alle uitzichten, landerijen op heuvels en bergen op de achtergrond en wij rijden er tussendoor. We hebben een camping gevonden vlakbij de stad. Je hebt hier 2 oude steden, de stad van de ridders ommuurd, op een heuvel en uitkijktorens en de stad van de 18de eeuw, ook met een stadspoort maar minder stukken muur. Morgen gaan we het bekijken.
Vandaag maar weer eens een was gedraaid, de onderbroeken waren bijna op. Bij de receptie zagen we een briefje met de weersverwachting, alleen achteraf was die verwachting van zondag en dat we op buienradar keken vroeg ik me toch wel af of de was droog zou worden. Maar goed, de was is gewassen en morgen hangen we het op. O ja, dat we aankwamen op deze camping bleek dat de mat nog op de camping om Leucate lag, jammer. Deze mat lag voor het opstapje en dat scheelt nogal wat vegen. Ja, huishouden is hier niet heel zwaar, ha ha!!

Donderdag 25 april
Eerst de was opgehangen en ik vraag me af of het gaat goed komen. Vanmorgen gaan we eerst naar de oude stad waar een markt is. Op de plattegrond staat een markthal en dat vinden we altijd wel leuk. Dat we onze fietsen neergezet hadden gingen we over de brug van de rivier de Aude. Dat we halverwege waren had je een mooi uitzicht op de ridderstad. Dus een mooie foto gemaakt. Hierna lekker doorgewandeld, kleine straatjes, kerken en de markthal. Hier hadden ze vooral vlees en vis. Ik vind het altijd wel bijzonder wat je in het buitenland ziet bij zo’n slager, varkenspoten en -oren, lamslever en -nieren maar ook een soort vleeswaren in gelei. Ik ben echt niet van die boer die alleen bekende dingen eet, maar toch, er zijn grenzen. Lekker gekeken en weer door gelopen. Nog even een kerk in, daar viel mij op dat het niet zo gotisch is, wel afgewerkt met bloementegels, maar heel rustig. Mooie glas-in-loodramen, met taferelen maar ook met een bloemvorm en davidster vorm. Hierna gaan we terug naar de camping voor de lunch en de was binnen halen, dat was toch nog goed gekomen. Ondertussen is het zelfs warm geworden en het zonnetje kwam door. Dus lekker buiten geluncht. En hierna door naar de Ridderstad. Het is een klim van traptreden, goed te doen. Dat we boven kwamen waande je best in een middeleeuws stadje. Tot je de ATM ziet. Grapje, hoe moet het anders betaald worden. Het zag er leuk uit met winkeltjes met uithangborden en restaurantjes. Bij een poort stond een ridder en bij een andere poort een vrouw in kleding van die tijd. Waterputten waren er en een hele mooie kerk. Leuk om te zien allemaal maar wel wat commercieel. Na een mooie ronde gelopen te hebben zijn we terug naar de camping gegaan, lekker buiten thee gedronken en nog wat voorbereidingen voor morgen.
Op een gegeven moment begon het best pittig te waaien, aan de linkerkant was de lucht blauw en aan de andere kant donker grijs, bijna zwart. Snel alles naar binnen maar er gebeurde niets. Waarschijnlijk zaten we aan de goede kant van de bui. Hierna lekker gekookt en gegeten. Morgen gaan we weer fietsen. Dan weer verder.

Vrijdag 26 april
Vannacht heeft het geregend maar nu is het wel wat fris maar droog en zonnig. Vandaag gaan we fietsen langs het Canal du Midi. Het is een tochtje van 12 km naar het dorp Trebes en dan dezelfde weg weer terug. Ik had al eens in een reis programma gezien over het Canal du Midi. Veel boten die erdoorheen gaan met best veel sluizen door het hoogte verschil. En ze hadden het over mooie fietspaden langs de route. Het Canal is een verbinding van de Atlantische oceaan met de Middellandse zee. Het Canal Midi begint bij Toulouse en loopt via Carcassonne en Beziers naar het dorp Agde aan de Middellandse zee. Ze zijn ermee begonnen in 1662 en in 1810 kon het echt gebruikt worden. Vanaf Bordeaux tot Toulouse heb je de rivier de Garonne die gedeeltelijk gekanaliseerd is. Het Canal du Midi staat sinds 1996 op de Unesco erfgoedlijst en is 250 km lang.
Rond half 10 vertrokken we van de camping, we pikten de route op bij het trein station van Carcassonne. We zullen nooit meer mopperen over de fietspaden in NL! Er liep een pad langs het Canal, stukjes met fijne greffel maar ook stukken met zeer grove kiezels, moest je weer uitkijken dat je niet slipte en zou vallen. En heel veel kuilen. De dingen die ik onder in mijn stuurtas wilde hebben zoals mijn regenhoesje lag telkens boven op en mijn telefoon om foto’s te maken onderop. Maar, ondanks het fietspad was het wel mooi om gedaan te hebben. We zijn 4 sluizen tegen gekomen. De eerst, sluis Saint Jean, was maar een laags. Maar de tweede, sluis du Fresquel, was 3 laags en dat was wel een bijzonder gezicht, vooral omdat er 4 bootjes doorheen moesten en niet allemaal dezelfde kant op. Na deze sluis waren die andere 2 niet heel bijzonder meer. Het oude dorpje Trebes was wel aardig, behoorlijk vervallen, het kende betere tijden. Nog gekeken of we een Cave vonden, we zagen een bordje maar op de volgende splitsing werd het niet meer aangegeven. We kwamen wel een bord tegen van de Coöperatie Vinification. Hier worden de druiven gebracht. Grappig was dat er in een kastje een briefje hing dat de Syrah druiven op 15-9-2018 gebracht konden worden en de Merlot druiven een dag later. Maar geen cave gevonden, volgende keer maar weer beter. Hierna terug naar de fietsen, nog even een broodje gekocht bij de boulanger, verse baquet met rauwe ham en sla. Net buiten het dorp hebben we een bankje gevonden om te lunchen. Ondertussen trok de wind wat aan. Ik had al op buienradar gezien dat de wind van kracht 4 naar 6 zou gaan. Maar goed, heen ga je en terug moet je. Na de lunch lekker doorgetrapt en waren we zo in Carcassonne. In de stad nog wat boodschappen gedaan voor het eten en terug naar de camping. Morgen gaan we richting Perpignan en de route daarheen gaat via een paar dorpen met kastelen in het land van de Katharen en veel wijngaarden.

• 27 April 2019 - 05:53

Jan:

Zo te zien weer een mooie vakantie

• 27 April 2019 - 06:55

Ans:

Lieve Jenny en Leo, wat een mooi lang verhaal. .......door jullie ben ik weer terug in de tijd..
    In de jaren 70 en 80 waren wij ook regelmatig in die streken met de jongens. geniet verder,veel
    plezier. groetjes,Ans

• 27 April 2019 - 07:19

Jan Ritzen:

Hoi Leo en Jenny, leuk is het om voor ons herkenbaar te lezen waar jullie vertoeven. Ongeveer dezelfde routes en plaatsen hebben wij door de jaren heen ook aangedaan en op de fiets langs het oude met de handgegraven canal du midi
    vorig jaar, heb ik nog steeds een pijnlijke herinnering. Ging op dat "mindere fietspad" toen onderuit en om de fiets te sparen verklootte ik toen mijn re.knie. Maar mooi is 't er

• 27 April 2019 - 07:27

Jan Ritzen:

Hoi LeoJenny, de helft van mijn reactie is weer verloren gegaan helaas.
    Geniet ze en veel plezier nog.
    Hartelijke groeten, Jan en Marijke.

• 27 April 2019 - 12:53

Peter:

Zo te lezen is er niks mis met jullie vakantie :-)

• 27 April 2019 - 12:54

Jacques Bierens:

Hallo Leo en Jenny, weer een heel boeiend reis verslag. het is zo geschreven dat je de bijbehorende beelden kunt voorstellen. Zou bijna zeggen, hier kun je een boek van schrijven. Ook wij hebben nu te maken met regen en harde wind en 12 graden. Volgens mij moeten jullie langzamerhand toch frans gaan praten.
    Groeten van Lenie en Jacques

• 28 April 2019 - 03:05

Nora:

Genoten van je verhaal. Wij hebben nu meer regen dan zonnenschijn. Maar er ligt binnen een leuke puzzel klaar

• 29 April 2019 - 05:41

Jan En Mary:

Wat eer een gezellig reisverslag.We zijn daar nog nooit geweest. Heb op de kaart gekeken waar jullie zitten. Geniet van de mooie natuur. Verder goede reis.
    Jan en Mary.

• 01 Mei 2019 - 09:16

John Breda:

Jullie maken er een prachtige reis van, we zijn jaloers.
    en heel mooie foto's.

Ik weet niet of jullie hier iets aan hebben maar je mag in Frankrijk overal vrij overnachten met de camper.

Als je dat zou willen moet je dat niet overal doen natuurlijk, maar het is vaak heel leuk omdat je dan midden in een mooi stadje staat.

Wij gingen dan altijd bij het politie bureau of op een plein, waar meerdere campers stonden, staan.

Nog heel veel plezier en vooral een goede reis, Liefs Ons