Chateauneuf du Pape - Reisverslag uit Châteauneuf-du-Rhône, Frankrijk van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Chateauneuf du Pape - Reisverslag uit Châteauneuf-du-Rhône, Frankrijk van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Chateauneuf du Pape

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

22 April 2019 | Frankrijk, Châteauneuf-du-Rhône

Zaterdag 20 april
Het is een prachtige dag en de zonnebrand crème is erbij gehaald. De fietsen staan klaar en de route zit in de GPS. Leo heeft een ronde gepland maar het wordt halverwege al snel een op-en-neertje, we fietsen naar de stad Orange. Bij vertrek van de camping zitten we op een karrenspoor, best geschikt voor mountainbikes maar niet echt voor onze fietsen. Maar goed, we komen snel op een weg uit en fietsen om Chateauneuf-du-Pape. We fietsen langs heel veel druiven velden. Hier lopen de druivenplanten al wat uit. Het is heerlijk fietsen, af en toe een klimmetje, goed te doen. Op de achtergrond is een hoge berg, de Mont Ventoux. Prachtig zoals het hier is, de blauwe regen bloeit, de klaprozen, irissen, het lijkt hier al een Hollandse zomer.
Orange is een stad met historie, er staat een Arc de Triompf op een mooie rotonde en we maken er een foto van. Bewijsmateriaal voor het fotoboek. Hierna gaan we lekker even slenteren door het centrum, leuke terrasjes, en we besluiten hier lekker te lunchen. Niet zoals de Fransen dat doen met een lekker glas wijn, tenslotte moeten we nog terug fietsen en voor mij is dat altijd een slechte combinatie, zeker met heuvels. Maar met een ijsthee is het ook lekker, zalmtartaar met friet en sla. Heerlijk. Hierna weer lekker terug gefietst. We zijn in het dorp Chateauneuf-du-Pape gestopt om eens goed te kijken. Het dorp staat op een heuvel en er staat een ruïne van een kasteel op, een mooie muur staat er en die is van verre af te zien. We konden er niet met de fiets komen, nou ja, kon wel, maar wij hadden daarvoor niet de juiste weg gekozen. Het laatste stuk hebben we met de trap gedaan en dan kom je langs een restaurantje. En dan blijkt dat je via de andere kant daar kan komen anders hadden ze niet veel klandizie. Het dorp ziet er schattig uit met de smalle straatjes, mooie uithangborden en kleurige luiken. Hierna gaan we richting camping en kijken of we nog ergens een cava zien om wijn te proeven. De eerste was dicht en de 2de was wel open maar dat ik er binnen kwam sloeg ik helemaal dicht. We hebben even rond gekeken en zijn weer weg gegaan, het zag er super de luxe uit. De dozen wijn stonden al klaar.
Terug op de camping een biertje gedronken en daarna lekker gedoucht. Er stak nog even een fris windje op dat maakte dat we binnen gegeten hebben.
Het was een heerlijke dag en we hebben zo’n 36 km gefietst.

Zondag 21 april
Vanmorgen een heerlijk Paas ontbijt gemaakt. Gekookt eitje, laatste stukje paasbrood van AH, sinaasappeltje en stokbrood. Na dit alles zijn we de andere kant op gefietst. De tocht ging vandaag naar Sorgues, hier zou op zondag een markt zijn. Ik vroeg me af of dat ook op 1ste paasdag het geval zou zijn maar dat zouden we wel zien. Het is vandaag bewolkt maar niet koud, al ziet de lucht er naar uit dat er wat regen zou kunnen vallen. We gaan er gewoon voor. Lekker door het landschap fietsend komen we ook langs de rivier de Rhône, deze is niet zo breed als ik dacht, het valt wat tegen. Ook zijn er van die bomen die pluizen afgeven, het stoft aardig onderweg, veel niezen en tranende ogen misschien komt dat daar wel van, gelukkig wel een zonnebril op.
Dan komen we in de buurt van Sorgues, het is er best druk en een heuse markt. Er is echt van alles, tafelkleden, kleding maar ook groente, fruit, kaas, vlees, kant en klare paella. Heerlijk om hier rond te lopen. Leo heeft nog een spijkerbroek gekocht en ik een zonnig jurkje. Voor vanavond hebben we een gegrilde kip mee, wat sla erbij en het is een heerlijke maaltijd. Onderweg naar dit dorp voelden we wel wat spatjes, maar bij vertrek uit dit dorp zag de lucht er donkerder uit en hebben we toch even geschuild voor de regen. Het zijn kleine buitjes maar niet lekker om in te fietsten. We kwamen nog door een ander dorp, Bedarrides, hier stond een kleine Arc de Triompf, gelijk een foto gemaakt. Verder rustig terug gefietst via ons dorp en zo naar de camping. Vandaag hebben we 22 km gefietst.
Terug op de camping wat gedronken en Leo begonnen aan de route voor morgen en ik aan het verslag. Ondertussen regent het aardig en het plan om nog naar het dorp te gaan gaat waarschijnlijk niet door.
Misschien vraagt iemand zich af waar al die foto’s blijven. Nou, het internet is hier niet als thuis, eigenlijk vreselijk zeuren. Ik beloof mijn best te doen met mijn telefoon. Ook moet er nog bij deze reis een mooie foto komen, helaas hebben we nog geen indrukwekkende of mooie foto. Maar wie weet.

Maandag 22 april
Het plan was om vandaag verder te rijden maar gister hebben we bedacht dat een bezoek aan Avignon ook best leuk zou zijn. Daar hebben ze hartstikke veel oude gebouwen en historie. Vandaag hebben we 58 km gefietst en Avignon ligt op maximaal 20 km van hier. Dus ja, wat moet ik er van zeggen, de route liep niet zoals gehoopt en daardoor moesten we op de heenweg eerst over een hele grove greffel en omdat er geen brug was maar wel een afgesloten dam moesten we weer terug over dezelfde weg. Ik heb niet gemopperd over hard.
Uiteindelijk ging toen de route over een best drukke weg en dat was ook niet alles, het stond slecht, of zeg maar niet, aangegeven voor fietsers. We hebben een afslag genomen en zaten op een gegeven moment in een buitenwijk van Avignon en hier liep een heel mooi fietspad naar het centrum. Er stond ook steeds aangegeven hoeveel minuten het nog was en dat was wel grappig. Ik heb niet geklokt of het onze tijd was. Uiteindelijk kwamen we bij een oude stadsmuur, hier achter lag het oude centrum met een VVV. Eerste de halve stad omgefietst voor we bij de juiste ingang waren waar de VVV was, de fietsen konden we bijna naast de deur parkeren. Hier gelijk gekeken voor fietsroutes naar de camping en we gingen met mooie kaarten weg en 1 gekochte, want de terugweg zou niet hetzelfde worden als de heenweg.
We waren best toe aan een koffie en een broodje, het was al bijna 12 uur. Gelukkig was dat geen probleem en konden we gelijk de kaart van de oude stad bestuderen. Er stonden 3 kleuren routes op. De ene was voor het pauselijke gebeuren, de tweede voor musea en de derde was wandelen in kleine straatjes. We gingen voor het paleis van de paus en de kerk die er vlak bij staat. Het lag op een mooi plein en zag er zeer groots uit. Ik verwacht niet dat er nu nog iemand woont maar de buitenkant is best mooi. De kerk was gesloten van 12.00 tot 14.30, daar konden we niet op wachten. Hierna hebben we nog een rondje gelopen, maar op 2de Paasdag is het hier ook best rustig qua winkelen, de overdekte markthal was ook gesloten. Nog in een kerk gekeken waar een mis aan de gang was, dus snel weer door. Maar het is een mooie stad met veel historische gebouwen waarvan een aantal door Unesco verzorgd worden.
Hierna besloten weer terug te fietsen naar de camping. De route liep aan de west kant van de Rhône. Hierdoor was het wel een stukje langer omdat we door moesten fietsen tot de brug en daarna nog weer terug. Mooie route, wel over de weg, maar geen snelweg. Het was een mooie zonnige dag en lekker warm, we waren dus best wat dorstig dat we terug waren op de camping.
Bij het verder bestuderen van de folders bleek dat er in stond dat als je aan de oost kant van de Rhône naar Avignon fietst je beter vanaf Sorgues de trein naar Avignon kunt nemen omdat de route best gevaarlijk is.
Wij hebben een mooie dag gehad en morgen gaan we de spullen weer inpakken en verder. Tot dan.

• 22 April 2019 - 16:51

Nora:

Met plezier je verhalen gelezen. Zijn jullie al wat gebruind. Wij hebben hier heel mooi weer. En op de tv gezien het corso van Haarlenm en omstreken. Geweldig mooi. Met Thea de auto ingepakt. Morgen nog war regelen en woensdag naar de Bargerhoek. We verlangen ernaar.

• 22 April 2019 - 16:51

Joke:

Hoi Jenny en Leo ,

Weer geweldige dingen meegemaakt.
    Jullie hebben al heel veel moois gezien. Wel een heftig ritje de heenreis vandaag. Gelukkig is het uiteindelijk toch goed gekomen. Bij jullie regent het af en toe nog. Hier is het echt al zomer en gort droog. Jenny je reisverslag was weer leuk.om te lezen. Nog veel plezier. Groetjes Joke

• 23 April 2019 - 16:36

Jan Ritzen:

Mooie belevenissen zoals camper waardige mensen betaamt