Carcassonne naar Argeles sur Mer naar L’Estartit - Reisverslag uit Carcassonne, Frankrijk van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu Carcassonne naar Argeles sur Mer naar L’Estartit - Reisverslag uit Carcassonne, Frankrijk van Jenny en Leo - WaarBenJij.nu

Carcassonne naar Argeles sur Mer naar L’Estartit

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny en Leo

01 Mei 2019 | Frankrijk, Carcassonne

Zaterdag 27 april
Vandaag zijn we op tijd opgestaan want als je nog ergens wilt kijken dan moet dat voor 12 uur want daarna is alles dicht tot 3 uur. Tenminste, de kleine zaakjes, supermarkten doen daar niet aan. Het is een bewolkte frisse dag, maar bij jullie is het nog erger, al zagen de beelden van Alex en Max er best goed uit op Nu.nl.
Onze eerste stadje van de route uit het boek is Limoux. We rijden er uiteindelijk alleen doorheen doordat foto’s zonder zon toch niet zo mooi worden. We zien onderweg nog een kasteel op de berg liggen en een smalle weg leid er naar toe, die nemen we ook niet, je moet ook weer terug en een foto vanaf de hoofdweg moet maar voldoen. Zo komen we ook in het dorp Maudy, hier zag je gelijk een paar Cave’s bij elkaar en je kon er proeven. Het was bijna 1 uur en ze gingen om 2 uur open dus hebben we geluncht en een wandelingetje gemaakt door het dorp, was een beste klim.
maar toen was het bijna 2 uur en ging de eerste winkel open, een kleine zaak. Hij had 4 soorten vin doux naturel, dit is wijn die op dezelfde manier als Port is gemaakt. We hebben de jonge en de oudere geproefd en besloten de oude te kopen. Deze smaakt naar gedroogde zoete vruchten, rozijnen en vijgen. Heerlijk als aperitief maar ook zeer geschikt als dessert wijn. Leo zag het wel zitten voor bij de oude brokkelkaas. De jonge smaakt ook zoet en heel fruitig. Ook lekker maar keuzes. Deze wordt gemaakt van de granache druif. Leuk hè, zo’n wijncursus die ik gevolgd heb, dan kan ik jullie er iets over vertellen.
Hierna doorgereden naar Argeles sur Mer. Er waren veel campings en degene die wij uitgezocht hadden had geen plaatsen voor campers, dus wij verder, de 4de was raak en konden we ons installeren. Die dag niets meer gedaan.

Zondag 28 april
Vanmorgen alles lekker relaxed gedaan, het is tenslotte zondag. Het was een zonnige dag met een best windje. We zijn lekker gaan lopen over de boulevard. Het was bedrijvig, best wat mensen maar ik zou er niet aan moeten denken in het hoofdseizoen hier te zijn. Je zag mensen lopen in shirtjes, jasjes en donsjassen maar er lag ook iemand te zonnen op het strand, grappig, ik vond het moedig en hield me spijkertjes lekker aan. Op deze camping hebben we zo goed internet dat we zelfs tv konden kijken via de ziggo go app. Leo heeft lekker de GP gekeken.
Hierna hebben we nog wat gefietst, iets zuidelijker heb je een haven met vele zeil boten en andere jachten. Leuk om zo de omgeving wat te bekijken.
Terug naar de camping en gegeten en rustig aan gedaan. Morgen vertrekken we naar Spanje over de kustweg.

Maandag 29 april
We worden er steeds handiger in om alles in te pakken en klaar te maken voor vertrek. Op onze route lag ook een supermarkt dus gelijk de boodschappen in huis gehaald voor het eten van vanavond.
Het is een hele mooie weg met heel veel bochten, klimmend en dalend en het was hard werken voor de motor. In het dorp Banyuls sur Mer zijn we gestopt. Ik wilde hier rondkijken want ik had laatst voor de wijnproefclub een dessertwijn van dit dorp en die was heel erg lekker. Niets gekocht of beproeft.
Hierna weer verder gereden en kwamen we op een uitkijkpunt waar je een mooi zicht had over de kustlijn en het dorp in de diepte zag liggen. En...hier stond een keetje waar ze wijn verkochten. Dus wij kijken en proeven, ze hadden zelfs azijn. Uiteindelijk een droge witte gekocht, wel voor een bijzondere gelegenheid, het is geen slobberwijn, deze bewaren we dus nog even.
En zo reden we door tot in Spanje. Na de kustweg werd het allemaal wat vlakker en minder bochten en zo waren we rond half 2 op een camping in l’Estartite.
Hier hebben Andy en Mia een huisje gehuurd voor 6 weken en Leo had al geappt dat we vandaag zouden komen. In de middag kwamen ze de camping oplopen en kregen wij met de auto een rondleiding door het dorp waar ze al 40 jaar met veel plezier komen. Ook zijn we nog mee geweest naar hun huisje. We hebben afgesproken om woensdag samen met hen te gaan eten en ook de zus van Mia zal er bij zijn die we kennen van het bridgen. Andy is een oud collega van Leo. Terug op de camping gegeten en ontspannen. Morgen verder.

Dinsdag 30 april
Vanmorgen scheen het zonnetje al en in de zon hebben we lekker ontbeten. Ontbijt gewoon, maar in het zonnetje vind ik wel bijzonder. Vandaag is het wasdag, maar dat is ook zo klaar, mooi weer om aan de lijn te drogen. Na de afwas had ik nog een sopje gemaakt om de vloer en de kastjes eens even af te nemen. Toen dacht Leo dat hij met zo’n sopje ook wel wat met de buitenkant kon. Zodoende zitten we er weer keurig netjes bij.
Rond een uur of 3 zijn we op de fiets naar Torroela de Montgri gefietst, maar 6 km bij de camping vandaan en de weg is vlak, makkie dus. Hier hebben we gezellig rond gelopen en op een terras wat gedronken. De winkels gaan pas om 5 uur open, daar had ik me op verkeken. We kwamen ook nog een quilt winkel tegen, niet zo groot maar toch even gekeken en een klein lapje gekocht. Hierna terug naar de camping gefietst, lekker ontspannen, gekookt en gegeten.

Woensdag 1 mei
Vandaag 3 weken geleden zijn we vertrokken, de 4de week gaat in, de tijd vliegt en we hebben het naar onze zin. Vanmorgen weer lekker in het zonnetje ontbeten, het waait wat minder als gister, lekker. Vanmiddag hadden we met Andy en Mia en de zus van Mia, Anja en vriend Rob afgesproken om te gaan lunchen. Voor die tijd hebben we in het dorp de hele boulevard af gefietst. Er liggen een paar rotsen hier voor de kust waar veel op gedoken wordt. Ons lijkt het wat fris.
Om 2 uur waren we bij het restaurant Santa Clara en het was er behoorlijk druk. Vandaag is hier een Nationale feestdag, de dag van de arbeid. Dus veel mensen op de been en op de terrassen. We hebben heerlijk gegeten en gekletst want Anja kennen we van de bridge en heeft hier 32 jaar gewoond en Rob heeft ook bij de Marine gewerkt en dat geeft altijd wel herkenning. Om 6 uur waren we terug op de camping dus avondeten hoeft ook niet meer. Misschien vanavond nog een krakertje, meer zal het niet worden. En lekker uitbuiken. Morgen gaan we weer verder naar het zuiden, dan meer.

• 01 Mei 2019 - 16:53

Nora:

Wat kan je toch leuk schrijven. Fijne reis verder. Geniet er van want voor je weet
    is het voorbij. Heb je wel is wanneer je gaat rijden dat er nog een kastje
    Open staat. Wij hebben het vaak gehad. Liefs Theo Nora

• 02 Mei 2019 - 05:26

Joke:

Jenny en Leo fijn om te lezen dat jullie het leuk hebben. Het lijkt me geweldig omdat mee te maken. Jullie komen prachtige plekken tegen. Nog veel plezier.

Groetjes Joke

• 03 Mei 2019 - 07:17

Jan Ritzen:

Hoi Leo en Jenny, nou ben ik zelf ook wel van gedetailleerd observeren, zeker tijdens de vakantieperiode. Maar om het dan ook nog eens zo mooi gedetailleerd te omschrijven op papier zoals jij dat doet Jenny, is een kunst op zich. Erg leuk om te lezen. Groetjes van ons beiden, Jan en Marijke.

• 03 Mei 2019 - 07:46

Jacques Bierens:

Helemaal eens met de vorige reactie, echt leuk om te lezen. Estartit en Toroella de Montgri komen ons bekend voor, vroeger jaren achtereen op vakantie geweest,met Michel nog naar het grote kasteel gelopen boven op de berg. Het is hier nog steeds onbehaaglijk(koud) en slecht groei weer.Groeten van ons allen en verder een fijne reis.